Nitinol als uitklapmechanisme voor een zonnezeil
-
Een ex-gebruikervoor het laatst aangepast door Een ex-gebruiker 13 feb 2019, 20:13 13 feb 2019, 19:41
(Ik zag vandaag pas dat er een categorie voor technasium is, terwijl ik eerst in natuurkunde overig had gepost, mijn excuus)
Hallo,
Wij moeten voor onze Technasium meesterproef een zonnezeiler ontwerpen die in een cubesat past.
Wij willen voor ons project NiTi staven gebruiken om een zonnezeil uit te laten klappen. Nu hebben wij een punt waar wij vast lopen en willen wij weten hoe wij het nou precies moeten aanpakken.
Wij willen berekenen hoeveel kracht het "uitrollende" Nitinol kan uitzetten, dus of het wel überhaupt genoeg kracht uitzet om een zonnezeil uit te laten vouwen, hoe doen wij dit?Verder zou het ook nog goed om te weten zijn of:
- Er een manier is om uit te vinden wat de optimale uitklap-methode is voor het nitinol?
- Er nog andere dingen zijn waar wij op moeten letten?
Wij horen het graag,
Namens mijn groepje, met vriendelijke groet,
Nelson. -
@Nelson
Hallo Nelson,Het maakt niet heel veel uit waar je het plaats.
Om terug te komen op je vraag over de kracht van Nitinol: Jullie kunnen het op twee manieren benaderen en wellicht is het wel goed om beide te doen voor een goede indicatie.
Ten eerste literatuur onderzoek naar specificatie Nitinol en kijk zeker ook naar materiaalmoeheid Nitinol.
Ten tweede kunnen jullie dit zelf onderzoeken met een experiment. Op internet kunnen jullie meerder types kopen en deze zouden jullie kunnen testen met een krachtmeter (veerunster) of heel simpel er kleine gewichtjes aan hangen.Voor de uitklapmethode zouden jullie experimenteel kunnen kijken naar verschillende uitklap methodes en uitdenken of het zonnezeil het niet in de weg gaat zitten. Bij de uitklapmethode is het vooral belangrijk om na te gaan: 1) wat moet het mechanisme kunnen doen en 2) hoe ziet het systeem er ingeklapt uit. Dit geeft jullie wat randvoorwaarden om zelf even te onderzoeken: Wat werkt bij ons project het best.
Groetjes,
Sanne