Pws dag Supergeleiding



  • Hallo,
    Wij doen ons pws over de situatie waarin auto's gebruik maken van het meissner effect.
    Wij hebben hierbij een aantal practica bedacht:

    -hoe veel werkzame stof is er nodig om een auto met inzittende te voorzien van het maglev effect. berekenen met gemiddelde massa auto en sterkte van de gebruikte supergeleiding.

    --wanneer een supergeleider een extra kracht ondervindt in de vorm van een massa die steunt op de supergeleider( In ons geval is het dus de auto zelf en de inzittende van de auto) neemt dan het effect wat de supergeleider af.

    bv: We pakken een supergeleider en voegen hier een vaste hoeveelheid aan vloeibare stikstof aan toe (de juiste hoeveelheid om het meissner effect te bereiken-TC) vervolgens meet je hoe lang het duurt voordat het meissner effect uitgewerkt is. Vervolgen voegen we weer dezelfde hoeveelheid vloeibare stikstof toe, alleen deze keer zorgen we ervoor dat er een grotere massa steunt op de supergeleider. Vervolgens meten we hoe lang het duurt voordat het meissner effect uitgewerkt is. Wanneer we dit meerdere keren hebben gedaan en met verschillende grootte massa’s, kunnen we de gemeten gegevens uitzetten in een grafiek.

    Verder hebben we nog een aantal ideeën/vragen waarvan we eventueel ook een practicum kunnen opstallen.

    1. Heeft het effect wat de plaats van fixatie(als de fixatie van de supergeleider überhaupt nodig is) binnen een magneetstrip van ...N-Z-N-Z... is? Heeft het een plaats waar het altijd naartoe gaat (laagste potentiële energie?)?

    2. Als er een spanning op de supergeleider wordt gezet, kan dit dan het Meissner-effect verstoren?

    3. Sommige treinen in Japan rijden al met gebruik van elektromagneten. Deze worden dan naast de baan geplaatst. Ons idee was om dit ook als aandrijving te gebruiken maar i.p.v. magneten verticaal ernaast, horizontaal onder de auto op de autobaan. Is dit mogelijk en interfereert het magnetisch veld van de elektromagneet(die naast de supergeleider ook deel van het voertuig is) dan niet met de supergeleider?

    4. Biedt 'fluxpinning' genoeg stabiliteit aan de auto? Heeft de stabiliteit invloed op de manier waarop we de supergeleiders indelen in het oppervlak van het voertuig?

    5. hoe zouden we een auto die het meissner effect ondervindt, kunnen laten sturen/ veranderen van ban?


  • PWS TU Delft Team

    Beste @ThijsdeWit,

    Het ziet er naar uit dat jullie wel nagedacht hebben over jullie PWS. Ik begrijp deze vraag: "Heeft het effect wat de plaats van fixatie(als de fixatie van de supergeleider überhaupt nodig is) binnen een magneetstrip van ...N-Z-N-Z... is? " niet zo goed, zouden jullie dit nog een keer beter kunnen verwoorden?
    Als je langskomt op de PWS middag kunnen we zeker wat experimenten uitvoeren. Wanneer wilde je langskomen? Je had je aangemeld voor 6 december, maar dan ben ik niet ingedeeld. 4 december ben ik wel ingedeeld.. Ik zal jullie nog mailen.
    Ik hoor van jullie!

    Groetjes,

    Thom



  • Dit bericht is verwijderd!


  • Beste @Thom ,
    Met "Heeft het effect wat de plaats van fixatie(als de fixatie van de supergeleider überhaupt nodig is) binnen een magneetstrip van ...N-Z-N-Z... is? " bedoelen we eigenlijk of het uitmaakt of de supergeleider zich boven Noord of Zuid bevindt bij een magneetstrip.
    Ik zie staan dat de volgende middag op 18 december is. Zou dit eventueel eerder kunnen of zit je echt vast aan een bepaald rooster?
    Groetjes,
    Thijs


  • PWS TU Delft Team

    Beste @ThijsdeWit,

    Donderdag bespreken we de rest vd vragen!
    Tot donderdag.

    Groetjes,

    Thom


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.