Noodopvang ontwerpen
-
Hoihoi,
Voor ons PWS gaan wij een nieuwe constructie voor noodopvang ontwerpen. Het principe waarop we ons ontwerp baseren is dat van de welbekende Albert Heijn/Jumbo/supermarkt "klapkratjes". Het eindresultaat moet dus een soort wooncontainer zijn die je plat en opgestapeld kan vervoeren, en eenmaal op bestemming kan uitklappen zonder dat je teveel lossen onderdelen nodig hebt en een heel IKEA-bouwpakket in elkaar hoeft te timmeren.Nu zijn er een paar punten waar we tegenaan lopen:
- Voor het ontwerp willen we graag een goede technische tekening maken. Hebben jullie misschien tips waar wij daarover meer informatie kunnen vinden? Of eventueel software waarmee we de tekening digitaal kunnen maken?
- We willen bepaalde onderdelen als een scharnier laten werken en andere onderdelen moeten als het ware "vastgeklikt" worden. Hebben jullie misschien een bron die we zouden kunnen gebruiken waarin bestaande bevestigingsconstructies worden besproken? (laswerk, gebruik van schroeven, scharnieren etc.)
- Als het ontwerp klaar is willen we graag de constructie berekenen, om te controleren of het frame het "dak" wel kan dragen (we denken er namelijk over na om op het dak ofwel een reservoir voor het opvangen van regenwater, ofwel een zonnepaneel toe te voegen, maar dit draagt natuurlijk bij aan het gewicht dat het frame moet dragen). We hebben alleen geen idee waar te beginnen bij het berekenen van een constructie.
Hopelijk kunnen jullie ons weer een beetje op weg helpen!
Groetjes, Julia & Lotte
-
Hi,
Ik (Lotte) maak dit PWS samen met Julia en heb nog een aanvullende vraag. Ik doe onderzoek naar welke materialen we moeten gaan gebruiken voor onze constructie, maar heb moeite met juiste gegevens over materialen vinden. Op veel sites staan verschillende eigenschappen en soms ook andere waardes. Welke eigenschappen van materialen zijn goed om te vergelijken en welk naslagwerk kan ik daarvoor gebruiken?
We horen het graag! -
@Julia-Rozenberg
Beste Julia en Lotte,Goed jullie weer op het forum te zien met kritische vragen!
Ik vind jullie idee erg creatief.- Bij mijn studie Civiele Techniek wordt er gebruik gemaakt van de Amerikaanse projectie. Hierbij deel je een A3-vel op in vier delen, waarbij je een bovenaanzicht, zijaanzicht en vooraanzicht tekent. In het vierde vak heb je nog ruimte voor een detailtekening. Dit is voor tekeningen met potlood een duidelijke manier om je ontwerp vast te stellen. Voor digitale software zou ik simpelweg SketchUp aanraden, omdat dit simpel en doelmatig werkt.
- Goede vraag! Zelf ben ik na even zoeken uitgekomen op Wikipedia. Ik denk als je kort elke verbindingstechniek even doorleest je een goed beeld krijgt welke technieken wel én welke niet relevant zijn voor jullie ontwerp.
- Dit is een lastige, goed dat jullie al hier al aan hebben gedacht. Er zijn twee soorten dakbelastingen.
Hieronder is een van de vele mogelijkheden tot schematiseren getekend.
Je kan de kracht F bepalen door de oppervlakte te delen door het aantal delen, wat er 4 zijn. De F moet vermenigvuldigd worden met de q (in kN/m^2). Zo krijg je de F in kN. Met deze kracht F kun je verder werken.
- Voor een tabellenboek zou ik proberen bij de lokale bibliotheek of universiteitsbibliotheek te kijken en te vragen wat de mogelijkheden zijn. Deze zijn lastig online te verkrijgen namelijk.
Hopelijk komen jullie een stuk verder zo!
Bij verdere vragen hoor ik het wel :)Groeten Stijn
-
Heel erg bedankt voor het uitgebreide antwoord; Wij kunnen weer verder!
Groetjes, Lotte & Julia