Experiment bestraling planten
-
Hallo,
ik ben Boris Steenhuis en zit op de GSR in Rotterdam, voor mijn PWS doe ik onderzoek naar de gevolgen van een kernramp voor de omliggende natuur. IK zou graag een proef uitvoeren waarbij er wordt gekeken naar de effecten van straling op een plant. Is dit mogelijk om uit te voeren bij de TU? Zo ja, kan ik met iemand contact opnemen die zich hier mee bezig houdt, zodat we nader de details kunnen bespreken?
-
Beste @Boris-Steenhuis,
Wat zou je precies aan deze planten willen onderzoeken? Welke invloed van de straling wil je specifiek gaan bekijken?
Ik weet trouwens niet zeker of dit heel makkelijk wordt om te doen. Met open radioactieve bronnen werken mag namelijk pas nadat je een cursus stralingsveiligheid hebt gehad. Deze cursus kost teven ook geld.
Zou jij me iets meer in detail kunnen vertellen wat je zou willen doen, dan kunnen we samen even kijken wat de mogelijkheden zijn!
Ik hoor graag snel van je.Groetjes,
Thom
-
Sorry voor de late reactie! Graag willen we kijken naar de mutaties die optreden bij een plant nadat deze een bepaalde periode is bestraald met straling die je normaal gesproken in een kernreactor bevindt. Hiermee willen we wat meer inzicht krijgen in hoeverre straling planten beïnvloed. Daarnaast willen we aan de hand van de toestand van de plant ook proberen te voorspellen wat er zou gebeuren wanneer er een kernramp zou gebeuren in Nederland, bij Borssele in Zeeland waar een kerncentrale staat.
-
Beste @Boris-Steenhuis,
Ik ben bang dat dit erg lastig wordt. Ten eerste hoe en waarop zou jij het genoom willen onderzoeken van de planten die je gaat testen? (Welke apparaten heb je nodig? Wat zijn belangrijke genen in bepaalde planten? etc.).
Ik heb toevallig mijn bachelor scriptie geschreven bij een onderzoeksgroep op het reactor instituut van de TU en uit ervaring weet ik, omdat ik een dosis meter droeg, dat de stralingsdosis die je in dat gebouw en rondom dat gebouw niet eens absurd hoog zijn (wel al je bij de reactor kern staat..). Ik denk dat wanneer je planten rondom een kernreactor onderzoek, dat deze niet per se heel veel zullen verschillen vergeleken met planten die niet naast een reactor staan.
Dus ik denk dat naar (het DNA van) planten kijken weinig resultaat zal opbrengen. Heb je nagedacht over alternatieve onderzoeken over je onderwerp?Groetjes,
Thom