Warmtegeleidingscoëfficient
-
Goedemiddag,
Ik ben nu bezig met het praktische onderzoek voor mijn profielwerkstuk over isolatiematerialen. Hierbij maak ik een kubus van het bepaalde isolatiemateriaal (ik heb er in totaal 5) en hierin doe ik een handverwarmer van HeltiQ en een datalogger om het verschil in temperatuur mee te bepalen. Het liefsft zou ik met deze proef de Lambda waardes van het onderzochte materiaal bepalen. Dit kan met de wet van Fourier. Deze luidt: Jx/S = -Labda x dT/dx. Helaas stoot ik op een probleempje. Jx kan ik bepalen, dit is de warmtestroom i de x richting. Deze wordt gegeven in Watt en heeft dus als formule Jx= Q/dt = cmdT/dt. Dit valt dus te berekenen. S is de oppervlakte waar de warmte doorheen gaat. Dit is de oppervlakte van de binnenkant van de kubus. Deze is bij mij constant en is 0,24 m^2 (6 vlakken van 20 cm bij 20 cm). MAAR DAN: Om de Labda te bepalen heb ik ook nog de variabele dT/dx nodig. Dit staat bekent als de temperatuurgradient. dx is hier de dikte van het isolatiemateriaal, daar zit het ptobleem niet, dat zit bij de dT. Dit is namelijk het verschil tussen de binnentemperatuur end e buitentemperatuur. Wat ik hier ook invul, mijn Labda waarde komt steeds bedrogen uit. dT van de temperatuurgradient verandert namlijk steeds bij mijn onderzoek omdat de binnentemperatuur verandert door de aanwezigheid van hde handverwarmer en de koelte die van buiten naar binnen komt. Wat moet ik doen in deze formule, doe ik iets fout? Zie ik iets over het hoofd? Ik ben al vrij lang bezig en krijg he gewoon niet voor gedaan. Kan iemand mij helpen?Ik hoop op een antwoord en alvast bedankt
David van het Vossius Gymnasium -
Het probleem is ondertussen opgelost!
-
Beste @david-schouten,
Goed om te zien dat je het hebt opgelost. Mijn excuses dat je niet op tijd een bericht terug hebt gehad. Het was afgelopen tijd erg druk binnen ons team met alle tentamens.
Veel succes met je PWS, mocht je nog eens vastlopen hoor ik het wel!Groetjes,
Thom