Superconductor en het Meissner effect
-
Hallo,
Ik doe samen met een vriend onze pws over superconductors en het meissner effect.
Wij willen daarbij ook een eigen levitatie trein maken.Wij hebben al een rails gemaakt van neodymium magneten en komende week komen er twee superconductors binnen (YBCO en BSCCO)
Alleen waar wij tegenaan struikelen is het vloeibaar stikstof wat nodig is voor het meissner effect.
Via school zou het ons zo'n 200 euro gaan kosten is ons verteld.
Dat vinden wij vrij duur en de kosten van de baan en de superconductors komen daar natuurlijk bovenop.Wij hebben ons beide ook ingeschreven voor de workshop supergeleiding van de TU Delft.
Mijn vraag eigenlijk of jullie iets voor ons zouden kunnen betekenen qua de voorziening van vloeibaar stikstof.Ik weet niet precies wat allemaal mogelijk is, en of het eigenlijk wel mogelijk is.
Ik hoor graag naar wat er allemaal kan.
Groeten Marc
-
Mooi jongens!
Hebben jullie misschien een foto van de testbaan?
Tot de 20ste!
Groet,
Caspar Boers
-
Hoi Casper,
Bedankt voor je reactie. Wij zullen zeker aanwezig zijn op 20 oktober wanneer de workshop is.
We hopen dat onze kleine testbaan zal werken voor het Meissner effect.
Onze mobieltjes voor camera en film zullen we ook meenemen.Tot dan!
Groeten Marc
-
Hoi Marc,
Ik begrijp uit je bericht dat je al goed voorbereid bent! Met vloeibare stikstof kan ik je wel helpen. Vorig jaar zijn er ook twee jongens langs geweest die een hele opstelling hadden gemaakt. Ze hadden ook zelf een supergeleider mee. De BSCCO supergeleider heb ik zelf nog nooit gebruikt. Ben benieuwd of hij beter werkt dan de YBCO supergeleider. Op 20 oktober geef ik een workshop. Hierin bespreek ik kort de theorie doen we een proefje en laat ik iedereen wat spelen met magneten en supergeleiders. Misschien ook interessant voor jullie. We zouden eventueel daarna wat testjes kunnen doen met jullie zelf meegebrachte opstelling. Neem ook vooral een camera mee of film de testjes met je mobiel.
Via je de link hieronder kun je je inschrijven.
Groet,
Caspar Boers