PWS Aardbevingsbestendig bouwen
-
Deze week is mijn PWS-week, en samen met een klasgenoot heb ik besloten onderzoek te doen naar de meest geschikte constructie tegen aardbevingen, waarbij we een aantal huidige methoden vergelijken. Een aantal van mijn ontwerpen liggen al klaar om gebouwd te worden. Op internet las ik dat jullie een aardbevingssimulator tot jullie beschikking hebben. Is het mogelijk dat we ergens deze week een datum kunnen prikken, waarop we de door ons gemaakte constructies kunnen testen in de simulator? Ik hoor het graag van jullie!
-
Beste @Zizou25,
Vet dat jullie een aantal ontwerpen klaar hebben liggen. Wij hebben inderdaad een trilplaat (=aardbevingssimulator), maar vanwege de tentamens die eraan komen worden de nieuwe PWS middagen, dus de middagen waarbij je je constructie kan testen, rond half november gepland.
Mijn advies is om dan nog een kijkje te nemen op het forum! :)Groeten Stijn
-
Beste Stijn,
Als technieken wilden we de “tuned mass damper” en “base isolation” testen. Ook wilden wij verschillende materialen voor het gebouw testen, zoals baksteen (suikerklontjes) of versterkt beton (cake met sateprikkers). Heb je nog advies voor ons bij dit onderzoek?
Groeten,
Zinedine en Phelo
-
@Zizou25 Probeer je constructie erg licht te maken, en als het kan zelfs topzwaar.
Daarnaast is het verstandig om minstens twee constructies te bouwen, één zonder de technieken en één met de trillingsverlagende technieken die jullie willen toepassen.
De constructies worden ingeklemd in een oppervlak van 20*15 cm, dus zorg dat de constructie(s) in ieder geval een kleiner oppervlak hebben dan dit oppervlak. Daarnaast; wees creatief! Succes!