waterturbine bouwen
-
beste,
Wij, twee scholieren van het ZSC, maken voor ons pws een waterturbine. we hebben het geraamte al gemaakt, het rad wordt 3D-geprint en de as + lager (en binnenkort shaft seal) is allemaal al voor elkaar. waar wij op vast lopen is de vraag hoe wij zo efficient mogelijk een stroomgenerator kunnen bouwen. we hebben een as die ronddraait en de materialen hebben we op school. de vraag is nu:
Hoe kan ik zo efficiënt mogelijk een generator bouwen.
je hebt natuurlijk een wat simpelere versie: http://bit.ly/1qijCeP
Wij hebben zelf ook al wat research gedaan en kwamen bijvoorbeeld ook generatoren met 4 magneten tegen of in tegenstelling tot de hierbovenstaande link en afbeelding dat de spoel 90* graden is gedraaid. zelf hebben we nog niet kunnen vinden wat de efficienste is en hoe we die moeten bouwen, want dat speelt ook nog mee :-).
bij voorbaat hartelijk dank
Steven aan het Rot en Mattias Hollebek
A5a, Zeldenrust-Steelantcollege Ternezuen. -
Hallo Steven en Mattias,
Een leuk en ambitieus project hebben jullie gekozen!
Echter met dit project moet je oppassen dat je jezelf niet te veel werk op de hals gaat halen.
Ik ben erg benieuwd naar jullie onderzoeksvraag, want het lijkt erop dat jullie iets te breed te werk gaan.Dit zal ik nader uitleggen.
Jullie bouwen een waterturbine. Dit is opzich zelf een leerzaam en leuk project, maar de vraag is met welk doel bouwen jullie deze waterturbine? Wil je meer inzicht krijgen in de bouwmethode? Of zoek je naar optimalere/efficientere oplossingen om meer energie uit de waterkracht te halen? Zo zijn er nog talloze andere vragen die je zou kunnen stellen, waarbij het handig is om zelf een model van een water turbine te maken.Dit is belangrijk voor het antwoord op jullie vraag. Ik kan namelijk niet zomaar een antwoord geven op deze vraag. Je kunt een heel pws maken over de vraag: hoe bouw ik de efficienste generator?
Daarom denk ik dat jullie een simpele generator moeten bouwen en je meer focussen op het gehele plaatje. Denk hier bijvoorbeeld aan de vraag welke variabelen significant zijn bij het optimaliseren van een generator; misschien is er wel veel meer winst te halen uit een optimaal gedimensioneerd rad ipv een efficientere generator...
Ik kan jullie beter helpen wanneer jullie je hoofd en deelvragen vermelden, dan weet ik in welke richting jullie zoeken.
Met vriendelijke groet,
Joris Kersten
-
-
Beste Steven en Mattias,
Bedankt voor jullie verheldering van het probleem.
Ik snap dat de docent wil dat jullie de werking van jullie rad demonstreren met het laten branden van een lichtje. Techniek is immers het leukst wanneer je ook daadwerkelijk wat ziet gebeuren.
Echter denk ik wel dat jullie dan wel de definities van jullie deelonderwerpen moeten aanpassen. Want uiteindelijk maken jullie helemaal geen generator die zo efficient mogelijk is, maar jullie maken een simpele generator om de werking van het rad te demonstreren. Daarnaast zul je nu bij ieder deelonderwerp moeten uitleggen op welke manieren jullie gebouwde turbine beter gebouwd had kunnen worden om een hogere efficiëntie te krijgen.Wat betrefd het bouwen van een simpele generator, zou ik gaan kijken naar wat een generator in essentie is. Eigenlijk is het niets meer dan en permanente magneet, een spoel en een behuizing. Een hele simpele oplossing kun je hier vinden. Wanneer je een LED lampje gebruikt heb je maar heel weinig energie nodig om licht te krijgen.
Ik ben benieuwd of jullie op dezelfde manier over je deelonderwerpen denken als ik.
Groetjes,
Joris
-
beste Joris
Bedankt voor je reactie, wij hebben inderdaad al veel werk in het ontwerp en bouwen ervan gestopt. we zijn nu in de fase van nog een shaft seal (die nog binnen moet komen), een lager en een as te plaatsten + het rad te laten printen. ook hier hebben we gekeken naar wat het beste is. volgens onze begeleider was een oneven het beste en daarom hebben wij gekozen voor een rad met 5 bladen. en een straal van 7,5 centimeter wat bijna naadloos past in onze turbine.
Onze hoofdvraag is: hoe kunnen wij met een waterturbine stroom opwekken (een lampje laten branden)?
De deelvragen zijn:- Hoe maken we de turbine zo efficient mogelijk?
- Hoe maken we de as zo efficient mogelijk(dat het zo soepel mogelijk draait)?
- Hoe maken we het rad zo efficient mogelijk?
- Hoe maken we de generator zo efficient mogelijk?
- Welke berekeningen kunnen we ermee doen? (dit moet ons zonder al te veel problemen lukken)
Bij de eerste fase hebben dus de deelvragen over de turbine(met als probleem cavitatie) zelf het rad en de as beantwoord en zijn we bij de fase van het ontwerpen van de generator zelf aangekomen. zie de foto's in de link hieronder
Nu was mijn vraag over de meest efficiente generator zoals je zegt breed gesteld. wij willen gewoon een lampje kunnen laten branden en het moet dus niet het moeilijkste van het moeilijkste zijn. Onze leraar wil in ieder geval dat wij een stroompje kunnen opwerken en dat we daarbij een klein lampje kunnne laten branden. hier is dus bovenstaand verhaal op van toepassing.
Mocht je eventueel nog aanmerkingen hebben op ons rad of turbine dan zijn die natuurlijk welkom.
Met vriendelijke groeten,
Steven aan het Rot en Mattias Hollebek
-
Heren,
Ik ben blij dat ik heb kunnen helpen!
Als jullie het allemaal af hebben zou ik het leuk vinden de foto's te zien.
Deze kun je dan gewoon via het forum sturen.Heel veel succes nog en als er vragen zijn weet je me te vinden!
Groetjes,
Joris
-
Beste Joris
excuses voor de wat late reactie ivm met de vakanties. je hebt gelijk dat de deel ondewerpen misschien wat te ruim genomen zijn. Onze bedoeling met meest efficiënt is dat het niet te moeilijk te bouwen is, maar dat het wel werkt en een echte uitdaging is. We maken inderdaad geen super efficiënte generator, maar een wat simpele die werkt en tegelijkertijd ons lichtje kan laten branden.
De tip over de verbetering is echt heel erg goed, we hebben al een aantal dingen ontdekt die we anders hadden moeten doen en door dit in je verslag te zetten voeg je weer echt wat toe aan je PWS. ook de tip over het led lampje is erg handig, want dat gaat ons veel moeite schelen :-).
Ik denk dat die site die je hebt gegeven erg goed te gebruiken is (ook al zijn die plaatjes niet super duidelijk), maar we kunnen hier in ieder geval even mee vooruit. die site geeft ons denk ik in ieder geval een nieuwe opening waar wij naar vroegen.
alvast heel erg bedankt! en mocht je nog wat te binnen schieten of heb je nog tips mag je altijd schrijven want ik zal hier vast nog wel een paar keer op kijken.
Groeten Steven en Mattias