PWS Farnsworth fusor
-
Hallo allemaal,
Voor ons PWS gaan wij onderzoeken hoe een Farnsworth fusor werkt en uit welke onderdelen deze
bestaat. Verder gaan wij met deze kennis er zelf een construeren. Nou hebben wij al concrete plannen over de benodigde vacuümkamer en de benodigde voeding met een hoge spanning. Een van de grote problemen die wij aan zien komen is alleen het gebruik van een hoogvacuümpomp. Een normale pomp hebben wij al kunnen regelen. Deze pompen zijn tweedehands moeilijk te verkrijgen in Nederland en zijn nieuw ook niet bepaald goedkoop. Om deze reden vroegen wij ons af of het mogelijk is om een proef uit te voeren op de TU waar zo een pomp aanwezig is. Zo zouden we bijvoorbeeld thuis een koppelstuk kunnen maken waarmee we het makkelijk kunnen aansluiten om te gebruiken voor een tijdelijke proefopstelling. We vroegen ons dus af of jullie hier gelegenheid voor bieden, en zo niet, of jullie weten waar iets soortgelijks mogelijk is. Alvast bedankt! -
Beste @Farnsworth,
Cool onderwerp! Hoe hoog moet dit vacuum zijn? Ik weet wel waar op de TU een vacuum pomp kan worden gebruikt door scholieren, maar weet niet of deze een hoog genoeg vacuum kan creeëren..!
Ik hoor graag van jullie.Groetjes,
Thom
-
Thom Woudstra Er zijn eigenlijk twee pompen nodig. Een zogenaamde "roughing pump" die het eerste deel van het vacuüm trekt. Degene die wij beschikbaar hebben gaat tot 15 micron wat genoeg is als roughing pump. Nadat het eerste vacuüm wordt getrokken gaat er een andere pomp aan (turbomolecular of diffusion) die het vacuüm nog dieper trekt tot 0.001 micron. Dit is om ervoor te zorgen dat wanneer je weer deuterium toevoegt tot ~15 micron de atmosfeer voor een groot deel uit deuterium bestaat. De tweede pomp hoeft dus niet noodzakelijk absurd laag te gaan (we proberen fusie te bereiken, niet zo zeer de meest efficiënte fusie) maar wel flink lager dan de eerste pomp tot 15 micron. Wat natuurlijk vergeleken met de standaardvacuümpomp een erg hoog vacuüm is. Als het beschikbare type pomp iets zoals dit https://bit.ly/2Nz9oaO of dit https://bit.ly/2OOUSQK is zou het een hoog genoeg vacuüm moeten kunnen trekken.
-
Beste @Farnsworth,
Ik ben bang dat het gebruik van dergelijke pompen lastig gaat worden. Ikzelf heb ooit mogen werken met een vacuum opstelling gebruikmakend van een turbomoleculair pomp, dit was voor mijn bachelor scriptie. Maar daar kon ik niet zo maar mee aan de slag, dit is erg delicate en dure apparatuur. Dus ik ben bang dat jullie voor het PWS niet zo maar met dit soort apparatuur kunnen werken. Tevens kost het enkele dagen om een vacuumsysteem voor het eerst op zo een laag vacuum te krijgen (dit weet ik door mijn ervaring met de pomp).
Kan het experiment uitgevoerd worden met alleen de "roughing pump"?Groetjes,
Thom
-
Thom Woudstra Jammer! Maar ergens wel begrijpelijk. We gaan het zeker proberen met de normale pomp. We verwachten er alleen niet veel van aangezien mensen op fusor.net/board er geen succes mee hebben gehad. Het vacuüm dat deze vacuümpomp trekt is gelukkig wel goed genoeg om de elektroden te laten gloeien. Een zogenaamde "demo fusor". vanuit dat punt kunnen wel altijd nog verder. Het is dus niet dat we niks kunnen zonder een hoogvacuümpomp kunnen.
Hebben jullie toevallig enig idee waar deze pompen particulier verkrijgbaar zijn in en rondom Nederland? We zijn nu bezig met het contacteren van plekken waar wordt gewerkt met elektronenmicroscopen. Als jullie nog een suggestie voor soortgelijke plekken met dit soort pompen horen wij het graag. Zo niet willen wij jullie alsnog bedanken voor de tijd en moeite.
-
Beste @Farnsworth,
Ik moet zeggen dat ik dit niet weet. Ik denk dat je misschien, hoe cool ik het ook voor jullie zou vinden als het lukt, het plan wat moet bijschalen en in ieder geval je experimenten moet doen met alleen de normale pomp.
Zoals ik al zei hebben we te maken met dure en delicate apparatuur en het wordt lastig deze zomaar te gebruiken. Probeer niet al te veel tijd kwijt te raken met deze zoektocht!
Maar al ik iets hoor dan laat ik het jullie weten en als jullie met andere dingen zitten dan hoor ik dat van jullie!Groetjes,
Thom