CO2-neutraal mierenzuur
-
Hallo,
Wij zijn twee leerlingen in 6 VWO en wij zijn bezig met ons PWS. Voor ons PWS hebben wij als doel om op een duurzame manier mierenzuur te produceren. Hiervoor willen wij CO2 opvangen uit de atmosfeer en dit met water(stof) omzetten in mierenzuur. Dit mierenzuur kan dan als brandstof gebruikt worden, waardoor je een nieuw CO2-neutrale biobrandstof hebt. Onze vraag is of het mogelijk is om deze proef, het CO2 en waterstof omzetten in mierenzuur, bij jullie op de universiteit uit te voeren.Met vriendelijke groet,
Annick en Kirsten -
@kirstenenannick
Hallo Annick en Kirsten,De proef die jullie in gedachte hebben is er ingewikkeld, vooral het CO2 opvangen, en kost ook veel tijd. Helaas hebben wij op de universiteit geen capaciteiten om scholieren hiermee te helpen. Wellicht kunnen jullie kijken naar omzetting van mierenzuur zelf, maar dat zou dan mogelijk moeten zijn bij jullie op school.
Wij kunnen jullie wel helpen met technische vragen of juist met de basis van jullie profielwerkstuk. Als jullie vragen hebben of feedback zouden willen kunnen jullie hier gewoon terecht.
Groetjes,
Sanne -
Hallo Sanne,
We wouden inderdaad als proef mierenzuur maken uit CO2 en waterstof. Het probleem is dat we al veel onderzoeken en artikelen hebben gelezen, maar veel onderzoekers hun katalysatoren geheim houden of een vrij zeldzame en dure katalysator als ruthenium gebruiken. Dit zijn geen stoffen waar wij toegang tot hebben bij ons op school en daarom wouden we dit graag bij jullie op de universiteit uitvoeren. Zou dit mogelijk zijn?
Groet,
Annick en Kirsten -
@kirstenenannick
Beste Annick en Kirsten,Oke dan gaat dat zeker moeilijk op school lukken, maar dat zal ook niet bij ons gaan. Wellicht kunnen we samen even kijken naar mogelijkheden voor iets dat wel op school zou kunnen, maar dan meer richting het gebruik van mierenzuur. Verbranding of andere toepassingen ervan. Op de TU Eindhoven heeft een groep studenten een verlenging voor een bus gebouwd zodat deze op mierenzuur kan rijden, dus wellicht wel een leuke om naar te kijken.
Zouden jullie mij je hoofd- en deelvragen kunnen vertellen? Dan kan ik hier even naar kijken. Dan heb ik een beter beeld van jullie project en kunnen we samen even kijken naar de mogelijkheden. Er zullen vast andere onderzoeken mogelijk zijn voor dit onderwerp.
Groetjes,
Sanne