PWS Supergeleiding
-
Beste moderatoren.
Wij zijn Bas Wallis en Brian Möllenkamp van het Murmellius gymnasium te Alkmaar. Wij houden ons profielwerkstuk over supergeleiding en zouden graag een proefje doen op de TU Delft waarmee wij de weerstand van een supergeleider als functie van de temperatuur op diverse (lage) temperaturen kunnen meten. Verder zouden wij, als dat tot de mogelijkheden behoort, willen aanschouwen in welke mate een supergeleidend materiaal verbeterd/beïnvloed wordt door de alcohol in rode wijn. Onze vraag is dan ook of dit mogelijk is.
Met vriendelijke groet,
Bas Wallis en Brian Möllenkamp.
-
Hi Bas en Brian,
Goed onderwerp; een van mijn favorieten! Omdat jullie niet de enige leerlingen zijn die geintresseerd zijn in het verschijnsel supergeleiding, organiseert het ScholierenLAB elk jaar twee keer een supergeleidingworkshop. De workshop zal op 17 oktober plaatsvinden. De workshop zal ik zelf geven. Eerst zal ik de theorie bespreken, waarna er veel ruimte is voor vragen. Daarnaast zullen we een experiment uitvoeren. Het is de bedoeling dat jullie uit dit experiment misschien zelfs je meetresultaten voor je PWS kunnen halen. Dit kan echter lastig worden omdat er meerdere leerlingen zijn en we weinig tijd hebben, maar we komen er vast wel uit.
Kortom: schrijf je snel in voor de Supergeleidingworkshop!
Dan hadden jullie nog een originele uitbreiding op het onderzoek naar supergeleiding: de invloed van rode wijn.Hieronder een artikel waarin wordt gesproken van een positieve invloed.
http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artikelen/2011/januari/Wetenschap-met-rode-wijn.htmlIn het artikel staat het volgende: "De Japanse onderzoekers werken met zogenaamde ijzerhoudende supergeleiders. Dit is een klasse supergeleiders die pas een paar jaren geleden is ontdekt." Aangezien we geen beschikking zullen hebben over dergelijke ijzerhoudende supergeleiders, ben ik bang dat het lastig te onderzoeken zal zijn.
Jullie kunnen natuurlijk wel kijken of het ook werkt bij andere ook supergeleiders. Of misschien kunnen jullie zelf wel aan zulke supergeleiders komen. Je weet het niet.Succes, schrijf je in en als jullie nog vragen hebben hoor ik het graag!
Caspar
-
Hallo Caspar,
Wanneer is de volgende workshop over supergeleiding?
mvg,
Martin
-
Ha Martin,
De volgende workshop over supergeleiding staat nog niet gepland, maar dit zal zeer binnenkort gebeuren. Je kunt nu alvast het interesseformulier invullen via de volgende link:
http://profielwerkstuk.tudelft.nl/praktisch-deel/workshop/supergeleiding/interesseformulier-supergeleidingworkshop-2/
De workshop zal waarschijnlijk plaatsvinden in de week van 25 november.Groet,
Caspar