Hangend wegdek



  • Hallo,

    Wij zijn bezig met een profielwerkstuk waarin wij een hangend en inklapbaar wegdek willen ontwerpen. Omdat dit in het klein lastig na te bouwen met staal en beton vroegen wij ons hoe jullie dit soort situaties nabootsen. Wij vroegen ons ook af of u ons zou kunnen uitleggen hoe er aan soortgelijke constructies gerekend wordt met betrekking tot belasting.

    Wij horen graag van u en zien uit naar het antwoord,

    met vriendelijke groet,

    Amber van Gemeren en Mark Koster


  • PWS TU Delft Team

    Hoi Amber en Mark!

    Gaaf onderwerp voor je PWS! Er zijn natuurlijk verschillende manieren waarop je zo'n hangend en inklapbaar bouwwerk kan berekenen. Civiel technici nemen vaak als basis de 3 S'en: sterkte, stijfheid en stabiliteit. Daarnaast komen er natuurlijk enorm veel andere aspecten bij het neerzetten van een brugconstructie zoals die van jullie kijken.
    De basis van een civieltechnische berekening bestaat vaak uit een schematisering (vrijlichaamsschema) van een object. Hier worden alle aanwezige krachten op getekend.
    Dan wordt er gekeken naar het krachtenevenwicht in verticale en horizontale richting. Hiervoor kan je 'schuine' krachten het beste ontbinden.
    Deze krachten zorgen voor een momentwerking (in Nm). Deze kan je door de functie F * r, kracht (N) * arm (r) per geschematiseerde kracht bepalen. Als het moment links- of rechtsom heel groot wordt, zullen er scheuren ontstaan in je constructie.
    Begin dus met het bepalen wat voor krachten er in zo'n constructie als die van jullie zijn en hoe groot deze zijn. Daarna kan je deze samenbrengen in een VLS (vrijlichaamsschema) met de juiste richtingen. Dan kun je ontbinden en het moment vanuit een bepaald punt bepalen!

    Hopelijk is het hierdoor een stukje duidelijker geworden!

    Groeten Stijn


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.