CRISPR-cas9 en lymfklierkanker
-
Hallo,
Wij zitten in VWO6 en moeten dus een profielwerkstuk maken. Als onderwerp hebben wij CRISPR-cas9 gekozen. om dit onderwerp specifieker te maken hebben we dit gecombineerd met lymfklierkanker.
Onze onderzoeksvraag: Wat is de invloed van CRISPR-cas9 op de behandeling van een patiënt met lymfklierkanker?We moeten natuurlijk ook een praktisch deel maken en daarom dit bericht: Hebben jullie ideeën?
Met vriendelijke groet, Luuk Biemans en Martijn Smits
-
@Martijn2105
Hoi Luuk en Martijn,Ik ga kijken of ik jullie kan helpen op dit onderwerp. Om het praktische deel goed op de rest van het pws te laten aansluiten heb ik wel een idee nodig wat jullie allemaal willen onderzoeken.
Hebben jullie al hoofd- of deelvragen opgezet? Natuurlijk kan ik hier ook bij helpen of feedback geven.
Groetjes,
Sanne -
Hallo Sanne,
Allereerst, super bedankt voor de reactie!!!
Wij zijn zeker al begonnen aan het PWS en hebben de volgende hoofd-/deelvragen:Hoofdvraag: Wat is de invloed van CRISPR-cas9 op de behandeling van een patiënt met lymfklierkanker?
Deelvragen:
Wat is CRISPR-cas9? hierin beschrijven we de theorie waarop CRISPR-cas9 is gebaseerd en wat de toepassingen kunnen zijn van deze nieuwe techniek met de focus op ziektes/lymfklierkanker bij de mens.Wat is kanker? Ook hier behandelen we de theorie achter kanker en zullen kijken naar het ontstaan van de ziekte en de soorten kanker (specifiek op soorten lymfklierkanker)
Wat zijn veelgebruikte behandelingen tegen kanker? Hier bekijken we de drie meest gebruikte behandelingsmethodes (bestraling, chemotherapie en behandeling d.m.v. operatie) daarnaast zullen we inzoomen op het feit van individualisme van patiënten waardoor er (gebaseerd op eigen idee) geen vaste behandelingsmethodes zijn voor een bepaalde soort kanker, hierop zullen we verder gaan op mogelijke behandelingen bij lymfklierkanker.
Wat zijn de verschillen tussen behandelingsmethodes? hierin gaan we kijken in welke mate en effectiviteit de behandelingsmethodes van elkaar verschillen.
Wat zijn de voor- en nadelen van een behandeling met CRISPR-cas9? (spreekt voor zichzelf)
Wat moet er nog gebeuren om een behandelingsmethode te ontwikkelen met de nieuwe technologie die CRISPR-cas9 aan kan bieden? hierin willen we kijken of er informatie is over hoe ver onderzoekers zijn en wat de medische wereld tegenhoud deze techniek nu al toe te kunnen passen.
Nogmaals ontzettend bedankt!!!
Met vriendelijke groet, Luuk Biemans en Martijn Smits -
@Martijn2105
Hoi Luuk en Martijn,Jullie zijn al goed op weg! Ik heb eigen geen opmerkingen bij jullie hoofd- en deelvragen. Die zijn er goed en volledig uit. Genoeg om je PWS mee te vullen.
Dan ben ik even gaan rondkijken om uit te zoeken wat de TU Delft voor onderzoek heeft gedaan op dit gebied en hier kwam ik twee artikelen tegen:
- Wiskunde verklaart waarom CRISPR-cas9 soms het verkeerde DNA knipt
- Wetenschappers ontdekken functie Cas4-eiwit in CRISPR-Cas-verdedigingssystemen
Wij zullen jullie eigenlijk niet zomaar kunnen helpen met praktisch onderzoek en ik zelf weet eigenlijk ook niet genoeg van dit onderwerp, maar misschien weten de onderzoekers van deze projecten wel meer. Jullie zouden altijd even kunnen navragen of zij goede literatuur weten over het onderwerp en wat praktische mogelijkheden zijn.
Ik hoop dat jullie hiermee een beetje uit de voeten komen.
Groetjes,
Sanne -
Hoi Luuk en Martijn.
Ik vroeg me af of jullie dit onderwerrp toch nog is gelukt en hoe jullie praktische deel van het onderzoek is gegaan? zouden jullie het met mij kunnen delen?Met vriendelijke groet,
Laurensz