Hulp met pws experiment
-
Beste meneer/mevrouw,
Wij zijn Marieke Boelhouwers en Naline Hagens van het Farel college Amersfoort. Op dit moment zitten wij in vwo 6 en zijn wij druk bezig met ons natuurwetenschappelijke profielwerkstuk. Helaas is ons experiment maar gedeeltelijk uitvoerbaar op onze eigen school. Daarom zijn wij op zoek naar een universiteit die ons wel verder kan helpen.
Ons onderzoek gaat over osteoporose. Hierbij halen wij op onze eigen school verschillende concentraties kalk uit kippenbotten. Wij verwachten dat de botten die minder kalk bevatten minder sterk zijn dan de ‘normale’ botten. Dit zouden wij willen testen door de botten te breken. Hierbij gaat het om de treksterkte, buigsterkte en druksterkte. De hoeveelheid newton die nodig is om de botten te breken, zouden wij graag willen meten (of willen berekenen aan de hand van resultaten). Op onze school kan er niet genoeg kracht worden gezet om de botten daadwerkelijk te breken.
Wij vragen ons af of dit mogelijk is op uw universiteit. U kunt ons onder andere bereiken via het mailadres 222988@farel.nl of het telefoonnummer +31 6 37406054.
Graag horen wij nog van u.
Met vriendelijke groet,
Naline Hagens en Marieke Boelhouwers
A6 van het Farel college Amersfoort -
@Marieke17
Beste Naline en Marieke,Leuk onderzoek! Goed dat jullie al redelijk op weg zijn met jullie onderzoek.
Ik weet dat onze universiteit een machine heeft om krachten op materiaal te meten, maar ik kan niet gelijk aangeven of het mogelijk is dat jullie deze kunnen gebruiken. Mijn collega die hier meer van weet is momenteel op vakantie, maar ik kan het even navragen. Dat duurt denk ik alleen even (1 a 2 weken).
Om dan met jullie mee te denken voor een oplossing voor op school. Ik weet niet wat jullie al hebben geprobeerd of wat jullie school heeft, maar dit zijn mijn gedachte.
- Trekkrachten kunnen jullie waarschijnlijk het best testen, omdat jullie hiervoor slechts een veerunster nodig hebben. Jullie hebben zeker wel een veerunster op school. Kan deze de krachten van het trekken aan?? Bevestiging hiervoor (als dit nog niet was gelukt) kan een schroef met haak zijn.
- Drukkrachten kun je testen met gewicht en dan met zwaartekracht voor de drukkracht.
Wat hebben jullie al op school geprobeerd? En wat waren obstakels?
Groetjes,
Sanne -
Sanne Nielsen
Beste Sanne,We hebben het experiment zelf nog niet uitgevoerd, maar hebben uitvoerig overleg gehad met één van de TOA's bij ons op school. Hij vertelde ons dat het probleem was dat we niet genoeg gewichten hebben en iet genoeg kracht kunnen zetten om de botten te breken. Vandaar dat we nu al op zoek zijn naar alternatieven.
Graag horen we dan over 1-2 weken via uw collega of het mogelijk is om de machine te gebruiken. In ieder geval bedankt voor de tip over de veerunster. Dit kunnen we nog navragen op school.
Groetjes,
Marieke & Naline -
Hee @Marieke17 ,
Wat een gaaf onderwerp! Er zijn hier inderdaad machines die metalen breken. Echter kunnen daar alleen bepaalde vormen van een materiaal in vanwege veiligheid. Ik denk dat er een simpelere oplossing is. Kunnen jullie niet zelf een opstelling maken waar de botten op drie plekken worden belast en dat je gewicht toe kan voegen door bijvoorbeeld zand of water. Blijf gewicht toevoegen tot de botten breken en weeg dan de bak met zand of water.
Hopelijk hebben jullie hier wat aan.
Groet,
Midas