PWS Supergeleiding
-
Hallo,
Ik zit in 6 Gymnasium en ik doe mijn PWS over supergeleiding.
Ik zou graag willen weten of jullie nog goede bronnen voor mij hebben.
Ook zou ik graag willen weten of het mogelijk is hier wat proefjes over te doen.
Mijn onderzoeksplan is nog niet helemaal klaar, maar zodra ik het heb zal ik dat posten.Groeten,
Tim van der Vleuten -
Beste Tim,
Afgelopen woensdag heb ik in Delft een workshop supergeleiding met verschillende proefjes gehouden. Jammer dat je die gemist hebt, maar er komt er misschien nog wel een aan de komende maanden dus houd de site goed in de gaten. Bij de informatie over de workshop op de site staat ook een goed pfje over supergeleiding en alle plaatjes en de powerpoint die ik heb gebruikt tijdens de workshop heb ik hier online gezet, dus deze zou ik zeker even bekijken!
Qua bronnen zou ik eerst even bij wikipedia gaan kijken. Hier is ook goed door te klikken naar andere onderwerpen binnen supergeleiding.
Succes en als je naar aanleiding van de theorie nog vragen hebt hoor ik het graag!
Groetjes,
Michiel -
Hallo,
Ik heb nog wat vragen.
Ten eerste zou ik graag willen weten of het mogelijk is om een supergeleider te lenen van de TU Delft.
Het vloeibaar stikstof en de rest heb ik al geregeld, ik mis alleen nog de supergeleider.Verder had ik nog een vraag over het onderzoek doen.
Het magneetveld van het meissner-effect heeft een verende werking, maar wat bepaalt eigenlijk de veerconstante, en wat bepaalt de hoogte waarop de magneet zweeft?
Dat is wat ik wil onderzoeken weet jij misschien een goede manier om dit te doen?Alvast bedankt,
Tim -
Beste Tim,
Ik weet hier niet zo een twee drie antwoord op, vooral de vraag over die veerconstante vind ik lastig, dus ik ga maandag of dinsdag een expert vragen. Daarna hoor je zsm van me.
Groetjes,
Michiel -
Beste Tim,
Allereerst is het zeker mogelijk om een supergeleider te lenen. Het gaat dan om de YBa2Cu3O7-x (ookwel de '1-2-3' of 'YBCO' supergeleider), die boven het kookpunt van stikstof nog supergeleidend is, dus dat is perfect. Zou je volgende week woensdag, donderdag of vrijdag langs kunnen komen op de TU Delft?
Dan je vraag.
Het is zeker geen gemakkelijke vraag, althans, geen gemakkelijk antwoord. Ik heb het er met Prof. Teun Klapwijk over gehad omdat ik er zelf niet zo een twee drie uitkwam en hij kwam met het volgende antwoord:
[quote]Dit is een interessante vraag en er is geen eenvoudig antwoord. Wat er gebeurt is dat het magneetveld gedeeltelijk binnendringt in de supergeleider. Dat kost energie. De supergeleider zal proberen het deel waarin het veld zit zo klein mogelijk te houden. Als je bijvoorbeeld op de supergeleider drukt en het meer naar de magneten wil duwen voel je een kracht. Die kracht komt door dit veld-er-buiten-houden mechanisme. Je zou in boeken van solid state physics kunnen kijken, daar staat het een en ander over de thermodynamica van supergeleiders. Dat wellicht de beste manier zijn om het te analyseren.De beste manier voor de veerconstante proef lijkt mij om het karretje wat zwaarder te maken en dan de zweefastand te meten. Dat doen voor een 4 tal punten en dan heb je per definitie de veerconstante, want dat is verplaasting t.g.v. kracht. [/quote]
Helpt dit?
Als je nog vragen hebt hoor ik het!
Succes en groet,
Michiel