pws maglev trein
-
Hoi,
Mijn profiel werkstuk gaat over de maglev trein. Ik ben zelf een beetje aan het experimenteren met het laten zweven van magneten en ik kwam erachter dat het heel lastig is de magneet op zijn plek te houden. Meestal draait de magneet om, of hij verschuift. Ik vroeg me af hoe dat bij de echte maglev trein voorkomen wordt. Op internet heb ik wel het een en ander gevonden, maar dat lijkt allemaal te simpel om echt te werken. Mijn vraag is dus: hoe wordt ervoor gezorgd dat de maglev trein stabiel is en op zijn plaats blijft?
Marianne
-
Hoi Marianne,
Wat leuk dat je al aan het experimenteren bent voor je PWS!
Er zijn een aantal soorten maglev treinen, waarvan nu de meest gebruikte de EMS (ElectroMagnetic Suspension) is, ontwikkeld door Duitse ingenieurs en gebaseerd op aantrekkende magneten. Hele sterke (ze moeten het hele gewicht van de trein kunnen dragen) elektromagneten in het onderstel van de trein (support magnet in plaatje hieronder) trekken de stalen "rails" (stator in plaatje) aan.
De trein moet op twee manier stabiel worden gehouden. Allereerst moet ervoor worden gezorgd dat de trein verticaal stabiel blijft. Hiervoor wordt de afstand tussen de rails en het onderstel continu gemeten en als de afstand veranderd wordt de stroom door de elektromagneten aangepast, zodat de rails sterker of zwakker wordt aangetrokken en de afstand zo wordt gecorrigeerd.
Daarnaast is het belangrijk de trein in de verticale richting stabiel wordt gehouden zodat het onderstel niet het spoor raakt. Om hiervoor te zorgen is er een extra metalen strip aan de zijkanten geplaatst (de guidance rail in het plaatje). Deze strip wordt aangetrokken door veel minder sterke elektromagneten (guidance magnet) om zo ervoor te zorgen dat ook deze afstand niet veranderd.
Ik hou zelf een workshop op de TU Delft over supergeleiding waar ook zweeftreinen (maar dan met supergeleidende magneten) aan bod komen. Het zal over ongeveer een maandje plaatsvinden, maar de pecieze datum zal nog op de site komen, dus houd deze in de gaten.
Succes met je profielwerkstuk!
Groetjes,
Michiel -
Hoi Marianne,
Sorry voor de late reactie. Ik zal morgenmiddag uitgebreid antwoorden op je vraag!
Groetjes,
Michiel -
Hoi Michiel,
Bedankt voor deze informatie, ik ga ermee aan de slag. Hopelijk begrijp ik alles en als ik nog vragen heb dan hoor je het wel.
Het lijkt me leuk om naar die workshop te komen, ik houd het in de gaten.Groetjes,
Marianne