PWS knikkerbaan
-
Hallo! Wij gaan ons PWS over een randloze knikkerbaan doen. Wij lopen alleen een beetje vast bij het ontwerpen van en het opstellen van dmv wiskundige formules/natuurkundige. Hebben jullie tips voor ons? We hebben al een formule van de brachistochrone gevonden, alleen we weten niet wat we hiermee aankunenen. Verder hebben we meerdere formules nodig, maar we zouden geen idee hebben welke.
ALvast bedankt voor de moeite, MVG Tessa -
Beste @Tessa-re,
Op dit moment is het grootste deel van ons team op vakantie. Daarnaast zijn we van 21 juli t/m 19 augustus helemaal gesloten door de zomervakantie! Wees niet getreurd, na deze zomer periode pakt iemand van het team de vraag weer op en zal contact met je opnemen!
Fijne vakantie.Groetjes,
Thom
-
Hee Tessa,
Wat een gaaf onderwerp! Zijn jullie inmiddels al verder met jullie profielwerkstuk?
Ik ben erg onder de indruk van jullie onderwerp. Het is echt een waanzinnig moeilijke opdracht om de bewegingen van de knikker met die precisie te berekenen.
Groet,
Midas -
@Midas-Becker Hoi! We zijn niet meer verder gegaan in de vakantie. Maar deze week willen we het weer oppakken. We zijn er inderdaad ook achter gekomen dat het een pittig onderwerp is, maar dat houdt ons nog niet tegen. Dus als er nog tips zijn, zijn die zeker welkom! Groetjes Tessa
-
@Midas-Becker Hoi Midas, heb je misschien tips voor de theorie die we bij ons PWS kunnen gebruiken?
-
Hoi Tessa,
Excuses voor de late reactie. @Midas-Becker is een tijdje weg, vandaar dat ik jullie vragen verder mag beantwoorden!
Zoals Midas al zei zijn jullie bezig met lastige materie. Kleine verschillen in bijv. de rolwrijving, luchtdruk, gladheid van de baan en de manier van lanceren aan het begin van de baan zorgt ervoor dat de knikker de finish zeer waarschijnlijk niet eens haalt.
Om de knikker het einde te laten halen is het van belang de randloze knikkerbaan niet te lang te maken!
Misschien is het wat om de knikker vele malen te lanceren, en de afgelegde afstand hiervan te meten? Met deze informatie kun je door middel van theorie (de kleine verschillen die ik hierboven noemde) verklaren waarom de knikker de ene keer 1/3 van de baan aflegt, en het de andere keer voltooit.Ben benieuwd of ik jullie een beetje op weg heb geholpen!
Groeten Stjin
-
Stijn Smits Super Bedankt! Alleen voor ons PWS hebben we ook theorie en formules meer in de richting van wiskunde nodig.. (:
-
Waarom zijn natuurkundige formules niet toegestaan? Natuurkundige formules staan in correlatie met wiskundige formules en zijn een zeer betrouwbaar middel om bewegingen op aarde te analyseren. Voor meer diepgang in dynamica kan ik je verwijzen naar het boek Dynamica van R.C. Hibbeler. Wellicht dat je natuurkundeleraar of de lokale bibliotheek deze heeft liggen?