PWS turbulentie bij vloeistoftransport
-
Geachte lezer,
Wij zijn Beau & Mats en ben deze week met Mats begonnen aan ons profielwerkstuk. Hierbij hebben wij gekozen om te onderzoeken of het mogelijk is om met een propeller, turbulentie in vloeistofbuizen te verminderen d.m.v destructieve interferentie.
Wij hebben al een onderzoek gevonden dat begin dit jaar deze manier van werken heeft uitgeprobeerd maar wij willen kijken hoe dit geoptimaliseerd kan worden. hiervoor hebben wij echter hulp nodig bij het afnemen van experimenten omdat het in kaart brengen van de turbulentie en het meten van de snelheid in een stromende vloeistof voor ons lastig lijkt.
Bij ons onderwerp willen we ons vooral focussen op bulktransport.Wij hebben op het moment dit als hoofdvraag: Op welke wijze is het mogelijk om met een propeller in een pijpleiding d.m.v destructieve interferentie de aanwezige turbulentie te verminderen?
Heeft u misschien ideeën voor deelvragen of suggesties over hoe wij een betrouwbaar experiment kunnen uitvoeren, en of de TUDelft ons hierbij eventueel kan helpen?
Onderstaand een link naar een onderzoek dat is uitgevoerd waar wij het idee vandaan hebben gehaald:
https://www.nature.com/articles/s41567-017-0018-3Alvast bedankt,
Beau & Mats
-
Beste @Beau-A,
Sorry voor mijn late reactie. Cool onderwerp, het ziet er naar uit dat jullie goed bezig zijn!
Wat betreft je deelvragen, deze moet je zo opstellen dat de antwoorden van deze deelvragen uiteindelijk je hoofdvraag zullen beantwoorden. Dus de deelvragen moeten je hoofdvraag op delen in behapbare stukjes.
Wat betreft experimenten, vind ik het moeilijk om te zeggen wat mogelijk is. Hebben jullie inmiddels een beetje idee van een experiment? Zo ja, heb je dan al nagedacht over een proef opstelling? Dan kan ik kijken voor je wat de TU voor jullie kan betekenen.Groetjes,
Thom
-
Beste Thom,
I.v.m met de vakantie duurde het reageren wat langer, onze excuses daarvoor.
Voor onze proefopstelling willen wij gebruik maken van een water reservoir dat is aangesloten op een pijpleiding van 12 meter lang en een diameter van 63mm. Deze pijp is eventueel van PVC en is transparant.
Om de turbulentie te creëren maken wij gebruik van een naald, deze naald is 1 mm dik en 20 mm lang. Deze naald plaatsen wij op een afstand van 63 cm na de inlaat van water vanuit het reservoir.
De propeller die wij willen gaan gebruiken plaatsen wij op 2 meter afstand van de inlaat voor water.Mvg,
Beau & Mats -
Beste @Beau-A,
Een tijd terug heb jij een bericht op het forum geplaatst, de zomer vakantie ging hier overheen.
Nu vraag ik mij af of je bericht nog relevant is na deze tijd, of dat jullie zelf al de proef hebben weten uit te voeren.
Graag hoor ik van je.Groetjes,
Thom
-
Beste Thom,
Het is ons nog niet gelukt om het experiment uit te voeren omdat wij nog steeds op zoek zijn naar hulp voor het opbouwen van de proefopstelling.
Dus als u denkt dat de TU ons kan helpen zou dat fijn zijn.Mvg Beau en Mats
-
Beste @Beau-A,
Hoe komen jullie op deze specifieke afmetingen? En waar lopen jullie vast bij het opbouwen van de opstelling? Het lijkt mij dat alle benodigdheden die jullie nu opnoemen makkelijk te krijgen zijn.
Ik hoor van jullie.Groetjes,
Thom
-
Beste Thom,
Het klopt dat de meeste benodigdheden best gemakkelijk te verkrijgen zijn, al zullen wij vooral hulp nodig hebben bij het daadwerkelijke meten van het experiment. We moeten de turbulentie zichtbaar en meetbaar maken om data te krijgen, al weten wij niet hoe wij dit kunnen gaan meten en met welke apparatuur dit het beste te doen is. Ook de stromingssnelheid van de vloeistof zal op verschillen stadia van het experiment gemeten moeten worden. Bovendien moeten wij erg kleine elektromotoren hebben die verwerkt kan worden zodat deze zo min mogelijk invloed heeft o de stroming in de vloeistof. We hebben al gekeken of wij aan zulke motoren kunnen komen maar dit is ons nog niet gelukt en wij weten ook niet of de TU ons hierbij zou kunnen helpen.Deze specifieke afmeting hebben wij afgeleid van het originele onderzoek, vanwaaruit wij op het onderwerp zijn gekomen. In een zeker zin willen wij het bestaande onderzoek gaan verbeteren waar mogelijk.
Mvg Beau en Mats
-
Beste @Beau-A,
Het is van belang dat jullie zelf een opzet maken en daarbij bedenken hoe jullie al deze eigenschappen wilt gaan meten en in kaart brengen. Jullie moeten daarvoor goed de theorie induiken en andere papers van onderzoeken die hieraan gerelateerd zijn lezen.
Hoe hebben de onderzoekers in het originele onderzoek gedaan? Of hoe hebben andere onderzoekers dit gemeten? Hieruit kan je denk ik wel tot een conclusie komen over hoe je dit kan bewerkstelligen.
Ik hoor van jullie.Groetjes,
Thom