Supergeleidende energiekabels vs normale kabels
-
Hallo leden van het PWS TU Delft team,
Wij zijn Max en Jasper en doen ons PWS over energiekabels gemaakt van supergeleidend materiaal. De hoofdvraag is of deze supergeleidende kabels concurrend kunnen zijn met de huidige energiekabels. Hierbij weegt vooral de besparing van vrijwel geen energie verlies tijdens transport op tegen de productiekosten van redelijk dure kabels.
Wij hopen bij het onderwerp een experiment uit te kunnen voeren, waarbij het verschil ook in de praktijk duidelijk wordt, in plaats van dat we alleen in de theorie blijven hangen. Daarnaast is de mogelijk van vragen stellen ook nog eens heel bruikbaar. Wij vragen ons af hoeveel hiervan mogelijk is.
Met vriendelijke groeten,
Max en Jasper -
Excuses voor mijn late reactie. Ik zal je vraag dinsdag beantwoorden.
-
We hebben momenteel wat technische mogelijkheden. Onze Natuurkunde expert is nu op vakantie maar beantwoord zo spoedig mogelijk je vraag.
-
Beste @jasper1788,
Sorry voor mijn late reactie, zoals Midas aangaf was ik op vakantie.
Ik denk dat je met dit onderwerp vooral naar een toekomst plaatje moet gaan kijken, want met huidige supergeleiders zouden energiekabels gemaakt van deze supergeleiders niet concurrerend zijn. (Waarom?).
Wat betreft een proef, kan er een hoop maar niet alles. Stromen meten door een supergeleider kan niet, maar spelen met andere effecten van supergeleiding kan wel. Langskomen voor vragen kan natuurlijk altijd, ook kan dit via het forum!
Ik zie jullie antwoord tegemoet.Groetjes,
Thom
-
Beste Thom,
Bedankt voor uw reactie. In de tussentijd zijn wij al best ver gevorderd met het PWS en hebben we op dit moment geen directe vragen. We zijn er ook achtergekomen dat een proefje uitvoeren geen nut heeft voor ons profielwerkstuk. Wellicht ontstaan er nieuwe vragen als we, na onze laatste toetsweek, het PWS in de puntjes gaan uitwerken. Hoewel komt dit waarschijnlijk niet goed uit in verband met de zomervakantie. In ieder geval bedankt voor de moeite en we laten het nog wel weten als we vragen hebben.
Met vriendelijke groeten,
Max en Jasper
-
Beste @jasper1788,
Goed om te horen dat jullie PWS op rolletjes loopt. Ik hoor wel van je als je vastloopt!
Groetjes,
Thom