Railgun
-
Hallo,
wij zijn 2 leerlingen uit A6 van het RSG Enkhuizen, we zijn net met PWS begonnen en we willen met onze PWS een railgun gaan maken en daar wat metingen aan gaan doen. We hebben als een soort test practicum al een rail gun gemaakt, maar dit is een vrij simpele versie en er valt vrij weinig mee te doen. zie link (http://scitoys.com/scitoys/scitoys/electro/railgun/railgun.html). Nu willen we een railgun gaan maken met een condensator. bv een uit een wegwerp camera. Nu hebben we ook al wat op internet gezocht maar het leek ons ook handig om het hier te vragen, hebben jullie tips en ideeën hoe we het best een goeie niet al te sterke vorm van een rail gun kunnen maken? Of hebben jullie nog enkele tips voor ons.
Mvg Maurits & Marnik
-
We hebben in het begin contact gezocht met het beheer van dit TU Delft forum, daar werd gezegd dat er binnen 3 dagen gereageerd zou worden, we hebben alleen nog niks gehoord.
Mvg Maurits en Marnik -
Hoi Berend,
we hebben inmiddels een railgun gebouwt. We hebben een zestal condensatoren gebruikt met waardes: 330V en 100UF. we gebruiken om ze op te laden het circuit van een flitsmechanisme van de camera! doormiddel van een schakelaar bepalen wij het tijdstip van ontlading. onze rails bestaat uit twee alluminium strips van +- 2cm bij 23 centimerer lang. we hebben deze tussen twee plaatjes plexiglas bevestigd met een afstand van 2 mm van elkaar af. we sluiten de plus pool op de rechtse plaat vast en de min pool op de linker. als projectiel hebben we een alluminium propje aan het begin van de rails geplaatst. bij het ontladen krijgen we een flits en knal op de rails bij het projectiel alleen het projectiel beweegt niet. brandplekjes ontstaan op deze plek.
onze vraag is wat er mis kan zijn waardoor het projectiel niet beweegt?
wij hopen op wat goede tips.mvg, marnik, maurits
PS. wij hebben een aantal wasmachine condensatoren deze hebben een lager UF en langere ontladingstijd zijn deze nog van toepassing? en een aantal condensatoren uit camera's wijken qua waardes af. hoe kunnen we deze alsnog gebruiken?
-
Hoi Maurits en Marnik,
een beetje chaotische beschrijving, maar het komt wel heel dicht bij wat jullie willen met die camera: kijk eens op http://www.instructables.com/id/How-to-make-a-RAILGUN!/
Succes, als je er niet uitkomt, geef maar een gil!
-
Beste Marnik en Maurits,
Als je alleen maar brandvlekjes krijgt, kunnen er denk ik twee oorzaken zijn:
a) je condensatoren zijn nog niet helemaal opgeladen. Kan je dat via het flitscircuit van de camera checken? Dat er een lampje gaat branden o.i.d.?
b) Misschien is de ontladingstijd inderdaad te kort en te heftig. Dan is het misschien een idee om jullie wasmachine condensatoren te gebruiken. Maar als ik naar de beschrijving kijk die ik jullie doorstuurde, lijkt het alsof hij 160uF condensatoren gebruiken. Hebben jullie zelf meer voorbeelden van wat voor condensatoren worden gebruikt? Wat zijn de waardes van jullie wasmachine-condensatoren?Groeten,
Berend -
Hoi,
Hebben jullie een koperen rails tot jullie beschikking? Dit zou misschien ook beter kunnen werken..
-
he Berend
we hebben een aantal wasmachine condensatoren, de waardes die hier opstaan zijn:
300V 16UF
420V 10UF
430V 2 UFde condensatoren uit de camera varieren van:
330V en 100UF tot
330V en 120UFEen van de problemen die we hebben is dat de condensatoren niet goed ontladen. na de ontlading via het projectiel en de rails zijn de condensatoren nog steeds niet ontlanden. wanneer ik deze kortsluit krijg ik nog steeds een gigantische knal.
Verder hebben we nu koper als projectiel gebruikt, omdat wij dachten dat koper qua soortelijke weerstand en soortelijke warmtecapaciteit en smeltpunt een voordeel heeft op aluminium dit heeft niet gewerkt.
mvg, marnik maurits