Melkzuurbacteriën in de mond en bacteriofagen
-
Beste meneer of mevrouw,
Recent zijn we gestart met het maken van een profielwerkstuk. Wij hebben als onderwerp melkzuurbacteriën in de mond en de mogelijkheden om die te bestrijden. We hebben vernomen dat bacteriofagen hierbij een oplossing kunnen zijn.
Echter hebben wij op school niet goed de mogelijkheid dit te onderzoeken, bacteriofagen zijn niet beschikbaar. Zouden wij onderzoek kunnen doen naar de effecten van bacteriofagen op melkzuurbacteriën in het laboratorium van de universiteit Delft?Met vriendelijke groet,
Frank Stapelbroek en Merel Kappert -
@Merelkappert,
Beste Frank en Merel,Zouden jullie misschien iets meer over jullie PWS kunnen vertellen? Bijvoorbeeld jullie hoofd- en deelvragen. Ik kan jullie helaas niet helpen met een proef hier in Delft omdat wij de capaciteit niet hebben om alle scholieren te helpen.
Wel kan ik wellicht helpen met het uitdenken van een praktisch onderdeel die wel op school uitvoerbaar is.Groetjes,
Sanne -
Beste Sanne,
Hierbij onze onderzoeksvraagstructuur:
Hoe kun je met behulp van bacteriofagen, die de strijd aan gaan
met de schadelijke Streptococcus mutans, verantwoord cariës in tanden voorkomen?-
Hoe draagt de bacterie Streptococcus mutans aan bij het ontstaan van cariës?
-
Hoe is het mogelijk om bacteriën uit de mond te kweken en isoleren?
a. Waar in de mond kun je een monster nemen om alle bacteriën te vergaren? -
Welke voedingsbodems zijn geschikt voor de kweek van de Streptococcus mutans?
-
Wat is de reactie van de Streptococcus mutans op verschillende bacteriofagen?
a. Hoe kunnen we de reactie van de Streptococcus mutans op bacteriofagen
meten?
b. Welke bacteriofagen hebben de potentie Streptococcus mutans aan te tasten?
c. In welke omstandigheden kun je het best testen wat de invloed is van de
bacteriofaag op de Streptococcus mutans? -
Wat is de reactie van goede bacteriën in de mond op de bacteriofaag van
Streptococcus mutans?
a. Welke bacteriën zijn essentieel voor een goede gezondheid? -
Hoe reageert weefsel uit de mond op de aanwezigheid van de bacteriofaag van de
Streptococcus mutans?
Uit de theorie bleek namelijk dat de Streptococcus mutans een van de bekendste bacterie is die carïes in de tand veroorzaakt. We hebben 3 bacteriofagen gevonden die Streptococcus mutans zouden kunnen doden, namelijk M102, M102AD en APCM01. We zijn nu opzoek naar een goede voedingsbodem voor Streptococcus mutans. We hebben er sowieso al 5 gevonden, namelijk MSB, MSKB, GSTB, TYS20B en TYCSB. We weten alleen niet of deze voor ons ook te maken zijn of betaalbaar zijn. Misschien is er wel een goedkoper alternatief?
Hopelijk kunnen we van u hulp krijgen bij het nadenken over de wijze en uitvoerbaarheid van het onderzoek.
Groetjes,
Merel en Frank
-
-
@Frankstapelbroek
Ik heb jullie vraag gezien en ga even op onderzoek uit. Ik hoop woensdag antwoord voor jullie te hebben.Groetjes,
Sanne -
@Frankstapelbroek
Hoi Frank en Merel,De voedingsbodem om bacteriën te kweken die ik meestal aanraad aan scholieren is een LB medium. Dit is een beetje de standaard voedingsbodem die je kunt maken. Jullie kunnen nog een klein onderzoek doen naar hoe je deze voedingsbodem kunnen verbeteren om te kijken naar ideale groeiomstandigheden. Dit kan een grote focus zijn van je praktisch gedeelte.
Hebben jullie al bij je biologie docent nagevraagd of jullie een klein budget kunnen krijgen voor het onderzoek of dat hij bepaalde benodigdheden kan bestellen via school?
Met de bacteriofagen zal het moeilijk worden omdat je er niet zomaar aan kunt komen en je moet hier onder veilige omstandigheden mee werken. In de biologie zijn er strenge regels zodat een zelfontwikkelt product niet zomaar in de natuur terecht komt.
Groetjes,
Sanne -
Hallo Sanne,
Bedankt voor de reactie!
Er is iemand op school die ons kan helpen bij het maken van de voedingsbodems, dus dat moet helemaal goed komen. We zijn alleen nog bezig om te kijken of we ergens met bacteriofagen kunnen werken. Zou jij ons daar nog op de een of andere manier mee kunnen helpen? We weten al wel welke experimenten we willen uitvoeren, alleen nog niet precies hoe we het beste met de bacteriofagen kunnen werken. Ook weten we niet welke richtlijnen er precies zijn om te werken met bacteriofagen. Waar kunnen we dit het beste uitzoeken?
Met vriendelijke groet,
Merel en Frank
-
@Frankstapelbroek
Beste Frank en Merel,Als je op internet gaat zoeken dan kunnen jullie het best zoeken via Google scholar. Deze zoekmachine van Google zoekt specifiek tussen wetenschappelijke artikelen, dus deze zullen redelijk betrouwbaar zijn. In de proefvoorschriften geven ze meestal ook duidelijk hun werkwijze aan. Hebben jullie zelf al wat gevonden? Ik kan wel even kijken of de bronnen betrouwbaar zijn.
Daarna zou ik wellicht nog even hier in Delft navraag kunnen doen als er niets te vinden is, maar jullie moeten eerst een beetje eigen onderzoek doen.Groetjes,
Sanne