PWS - Aardbeving bestendig bouwen.
-
Beste,
Wij zijn Koen Hendriks en Tristan Ubags, van het Stella Maris College. Dit jaar is het onze beurt om een profielwerkstuk te maken. Na een poosje denken hebben we besloten ons profielwerkstuk te houden over hoe je het beste een aardbeving bestendige constructie maakt.
Zelf hebben we al een begin gemaakt aan ons profielwerkstuk maar we zouden eventuele verbeteringen of tips altijd op prijs stellen.Zelf leek het ons slim om te beginnen met een stukje theorie over aardbevingen en hoe deze werken en om daarna pas aan de slag te gaan met het echte werk.
Hoofdvraag : "Hoe kun je het beste aardbeving bestendig bouwen"
Deelvragen :
" Welke krachten werken er bij een aardbeving?"
"Wat zijn de gevolgen van een aardbeving?"
"Hoeveel kracht is er nodig om een gebouw in te laten storten?"
We twijfelen echter nog of dit genoeg deelvragen zijn of dat er meer onderzoek gedaan moet worden naar het onderwerp.
Ook vragen we bij deze of het mogelijk is om op een afgesproken datum een (donderdag) middag gebruikt te komen maken van de aardbeving simulator en wat voor voorbereidingen we dan moeten treffen voordat we daaraan kunnen beginnen.Met vriendelijke groeten,
Koen Hendriks
&
Tristan Ubags -
Beste @KoenHendrks ,
Ik heb het momenteel erg druk met tentamens, ik zal deze week nog reageren. Nog eventjes wachten, sorry!
Groetjes Pauline
-
Beste Mvr. Janssen,
wij zijn zelf nu al een stukje verder en hebben nog wat aanpassingen gedaan aan onze vragen.
De hoofdvraag hebben wij veranderd naar ; "Welke constructie is het sterkste en bij hoeveel begeeft ook deze constructie het" Hierbij maken wij gebruik van 3 soorten construcites.
- Een hoogbouw ( flat )
- Een vrijstaand huis
- Een Pyramide, dit leek ons een goed idee omdat het een groot oppervlak heeft en een zwaartepunt dat erg laag ligt vergeleken met de hoogte van de constructie.
de deelvragen ;
-
Welke krachten werken er bij een aardbeving ?
- Schaal van richter
- Krachten op een vrijstaand huis zonder aardbeving -
Wat zijn de gevolgen van een aardbeving
-
Zijn er huidige constructies die zijn gebouwd om aardbevingen te overleven.
M.v.g.
Koen Hendriks
&
Tristan Ubags -
@KoenHendrks Beste Koen en Tristan,
Goed dat jullie al hoofd- en deelvragen hebben opgesteld.
-
De hoofdvraag. Deze kan nog veel specifieker gemaakt worden. Als je nu alleen de vraag leest zonder andere informatie heb je geen idee dat het over aardbevingen gaat. Daarbij moet je wel een grootheid definiëren in de het stukje ''en bij hoeveel ... begeeft het?''. Bij hoeveel wat?
-
De deelvragen. Ik denk dat de deelvragen nogal globaal zijn. Ga bijvoorbeeld eens op zoek naar wat bepaalde krachten op materialen doen! Als jullie het anders heel breed vinden worden; specificeer je onderwerp en zorg dat je één aspect gaat uitpluizen, anders wordt het PWS eerder een globale samenvatting.
Natuurlijk zouden jullie langs kunnen komen op een PWS middag, de eerst volgende dat het mogelijk is zal waarschijnlijk half januari zijn. Zodra die data bekend zijn zullen we het daar over hebben. Ik ben eerst benieuwd naar jullie verbeteringen in de vragen!
Groetjes Pauline
-