pws aerodynamica modelraket
-
Beste tu,
mijn naam is jonathan en ik ben samen met een klasgenoot van me bezig met een profielwerkstuk over de aerodynamica van een modelraket. We hebben alleen een groot probleem, we zijn wat laat begonnen. We hebben zoveel mogelijk gered wat er te redden valt en zijn gelukkig weer wat op schema. Wij moeten echter helaas wel wat practica uitvoeren met de raketjes zelf, of de modelraketjes. Hiervoor hebben we een windtunnel nodig, omdat wij geen andere manier zien waarop wij weerstandscoefficienten kunnen berekenen zonder een sensor en een windtunnel.
Met ons onderzoek willen we de invloed van neuskegels op de aerodynamische eigenschappen van de raket zelf onderzoeken en ook de vorm van het raketlichaam. We willen daarbij drie neuskegels testen en twee raketlichamen. De resultaten kunnen we dan in ons profielwerkstuk verwerken en dan zijn we klaar.
Helaas kunnen wij niet zo lang meer, we moeten ons profielwerkstuk al over vier weken uiterlijk ingeleverd hebben. We hopen dus echt dat er een plek vrij is voor ons om een proef uit te voeren.
We hopen dat het kan.Met vriendelijke groet,
Jonathan
-
Beste meneer Penn,
ik zou nog contact opnemen betreffende de windtunnel. We zouden nog bespreken of het zin heeft om later een proef met de windtunnel uit te voeren. De inleverdatum van het profielwerkstuk is over drie weken. Het zou misschien mogelijk zijn dat we uitstel vragen als de datum van de test met de windtunnel te ver vooruit ligt, als het uberhaupt mogelijk is een proef uit te voeren.
De modelraketten zijn wel al klaar. We hebben ze gemaakt van hout. We hebben niet gelet op het gewicht, want we zijn alleen geinteresseerd in de vorm. Ook hebben we de modelraketten zwart gespoten zodat we de luchtstroom over het lichaam van de raket veel beter kunnen zien. We hebben twee verschillende raketachtereinden waarvan je de neuskegel kan verwisselen. We willen beide lichamen testen met twee verschillende neuskegels: een puntige en een conische. Het zou dan de bedoeling zijn bij de proef om dan vier keer een andere modelraket in de windtunnel te zetten en dan te kijken naar de aerodynamische eigenschappen. Hopelijk klinkt dit goed en hopelijk is dit niet te extensief.
Voorlopig hoeven we eigenlijk dus alleen maar metingen te doen met de raketten, we kunnen bijna elke dag vrij nemen van school om de proef uit te voeren, dus we zijn flexibel. We beloven daarbij ook dat we u een versie van het profielwerkstuk geven zodra het klaar is nadat we het hebben ingeleverd zodat u kan zien wat wij hebben uitgevoerd.
We hopen dat het mogelijk is de proef uit te voeren en we hopen dat u het goed vindt.Met vriendelijke groet,
Jonathan Heemskerk
-
Beste Jonathan,
Dank voor je post. We zijn bezig om midden Februari nog een windtunnel workshop te geven. Proefjes kunnen over het algemene alleen op die dag plaats vinden.
Wat betreft het testen van raketten. Helaas is het zo dat we met onze opstelling alleen de lift en niet de weerstand kunnen meten. Daarnaast is de opstelling zo gemaakt dat het lastig is om er een raket in te hangen. In de zin denk ik dus niet dat het zin heeft om uitstel te vragen voor je PWS.
Als ik je ergens anders nog bij kan helpen hoor ik het graag.
Groetjes,
Hubert