Akoestische versterker iPhone
-
Hoi,
Wij zijn Lot en Isis van het Lyceum Sancta Maria in Haarlem uit 6 VWO. Voor ons profielwerkstuk gaan wij onderzoeken hoe je het beste een akoestische versterker voor een iPhone kan maken. Om te beginnen gaan we de natuurkundige principes die hierbij komen kijken onderzoeken. Daarna willen we zelf akoestische speakers gaan maken en testen, om zo uiteindelijk tot de 'ultieme' versterker te komen.
We zijn erg geïnteresseerd naar de natuurkundige theorieën achter de vormen van een akoestische versterker en hoe geluid zich precies voortplant. Ook willen we weten hoe het zit met een ideale vorm (conus) van de versterker bij een bepaalde frequentie. Sowieso zouden we graag meer professionele kennis willen verkrijgen over dit onderwerp in het algemeen. Bijvoorbeeld de natuurkundige theorie achter het feit dat een hoorn een geluid versterkt. Zouden jullie ons misschien willen helpen?
Groeten van Lot en Isis
-
Beste @lothartevelt,
Als eerste, mijn excuses voor het late antwoord.
Ik kan hierbij zeker helpen! Hebben jullie zelf al wat bronnen/boeken/artikelen gelezen over dit onderwerp? Zo nee, dat raad ik jullie eerst aan eventjes zelf te googlen. Een tip die ik je hierbij wil geven is: google ook eens in het Engels. Dit wil nog wel eens meer resultaat opleveren. Ook raad ik je aan scholar.google.com te gebruiken, dit is de "wetenschappelijke" versie van google.
Nog even een klein vraagje als jullie het over een akoestische versterker hebben, bedoelen jullie dan zo iets of dit?Groetjes,
Thom
-
Beste Thom,
Bedankt voor je reactie! We bedoelen de eerste link die je stuurde, dus echt een akoestische versterker zonder elektronica.
We hebben al aardig wat tijd besteed aan het onderzoeken van dit onderwerp. We hebben ook in het Engels gezocht. Tijdens het onderzoeken merkten we dat het best lastig is om informatie te vinden over hoe geluid nou precies akoestisch wordt versterkt (dus bv. hoe een hoorn een geluid kan versterken, terwijl er geen energie wordt toegevoegd). We snappen het principe, maar vinden het lastig om a.d.h.v. natuurkundige termen uit te leggen.
We hebben deze week een eerste experiment gedaan, waarbij we 5 verschillende conussen hebben gemaakt met een verschillende hoek (dus een smalle hoorn, een wijdere, een nog wijdere etc). Per conus hebben we ook weer 5 verschillende lengtes gemaakt (10-15-20-25-30 cm). In totaal hadden we dus 25 verschillende conussen. Per conus deden we 3 metingen: met een lage, middelhoge en hoge toon. Hierbij wilden we onderzoeken wat de invloed is van de spreiding en de lengte van de conus op de volume van het geluid. Ook zijn we gaan kijken naar verschillen in de klankkleur van het geluid m.b.v. frequentiespectra.
We weten niet precies hoe we verder moeten. Het voelt een beetje alsof we net niet genoeg informatie hebben om alles te verwerken en toe te passen. Heb jij hier misschien ideeën over?
Groeten van Isis en Lot
-
Beste @lothartevelt,
Mijn excuses voor het late antwoord!
Jullie geven aan dat jullie vinden dat jullie te weinig informatie hebben, maar ik heb het idee dat jullie wel aan een hoop getest hebben. Als jullie kijken naar jullie meetresultaten, kunnen jullie op dit moment al een conclusie trekken of komt er nog niks uit jullie onderzoek rollen? Dat is natuurlijk wel een beetje dat maatstaaf wat betreft "genoeg informatie/resultaten" hebben.
Hoe voeren jullie de metingen trouwens uit en waarmee verwerken jullie jullie metingen?
Ik zou dit graag van jullie horen!Groetjes,
Thom