Flux-pinning in een supergeleider
-
Beste studenten,
Wij zijn twee leerlingen van het Coornhert lyceum te Haarlem. Op dit moment zijn wij bezig met het schrijven van een profielwerkstuk, en ons onderwerp is: flux pinning.
Nu zijn we al een heel eind op weg alleen hebben moeite met het vinden van een faculteit die ons kan helpen met het praktische deel. Zelf hadden wij al een idee waarover we het onderzoek willen doen, namelijk de Abrikosov vortices die ontstaan in een supergeleider, en dan gericht op het manipuleren van de vortices. Omdat dit nogal een specifiek onderdeel van supergeleiding is, en het naar ons idee is het ook lastig om deze vortices zichtbaar te kunnen maken
(Hall-probe microscopy), hebben wij vandaar de vraag of het bij de TU Delft mogelijk is om om dit gebied een onderzoek te doen? Of iets in de richting hiervan?Bij voorbaat dank.
Vriendelijke groeten,
L.Dalenberg
-
Beste @Lennard-D,
Erg cool onderwerp. Ik had je vorige bericht al gezien, maar die was opeens van het forum verdwenen.. Mijn excuses dus voor de late reactie.
Ik weet alleen niet wat mogelijk is. Heb jij proef omschrijvingen/artikels gevonden over hoe je deze vortices zichtbaar maakt? Zo ja, zou je die naar mij kunnen sturen. Dan kan ik wat gerichter op zoek gaan op de faculteit!Groetjes,
Thom
-
Beste Thom,
Geen probleem! Wij hebben zelf op de universiteit van oslo gezien dat vortices zichtbaar worden gemaakt door middel van Magneto optical imaging. Nu weten wij dat dit niet meer mogelijk is, en dat er tegenwoordig gebruik wordt gemaakt van een SQUID scanning microscope, of een Hall probe- microscope om vortices zichtbaar te kunnen maken. Het manipuleren van individuele vortices schijnt erg specifieke apparatuur te vereisen, dus wij wilde ons focussen op het manipuleren van een groter aantal vortices. Dit is zover wij weten mogelijk dmv een magnetisch domein, bv een Bloch wall. Ik zal hieronder een link zetten naar een paper die deze manipulatie beschrijft. Ik krijg alleen niet het bestand van die paper in dit bericht, maar bovenaan de pagina staat de link (2e van boven).
De kans dat dit onderzoek niet mogelijk is bestaat uiteraard, zou je eventueel nog een ander interessant/diepgaand onderzoek weten wat betreft flux pinning?
Alvast bedankt!
Vriendelijke groeten,
Sebas en Lennard
-
Beste @Lennard-D,
Mijn excuses voor het late antwoord. Ik heb rond gekeken en het paper gelezen en ik ben bang dat zoiets niet mogelijk is. Dit soort onderzoeken vereisen apparatuur die gewoon niet zomaar toegankelijk zijn (voor scholieren). Ik hoop dat jullie dat begrijpen.
Nu moeten we even verder kijken naar wat er mogelijk is. Het probleem is alleen dat diepgaand (en interessant) onderzoek in dit soort richtingen erg moeilijk is om te doen, al helemaal voor scholieren. Dus ik ben bang dat we wat lager in moeten zetten. Hebben jullie op dit moment nog alternatieven? Zo ja hoor ik dat graag, zo nee dan moeten we samen even kijken wat er nog meer te doen valt.
Ik hoor van jullie en nogmaals mijn excuses.Groetjes,
Thom