Pws aminozuren in sportdrankjes
-
Hallo,
Ik doe samen met een klasgenoot een pws over de invloed van sportdrankjes op sportprestaties. Na overleg met onze begeleider hebben we besloten dat we aminozuren willen aantonen in sportdrankjes en hierdoor dus te kijken of het sportdrankje de sportprestaties bevordert. We weten alleen niet welke aminozuren we willen aantonen. En hoe we dat moeten aantonen.
Weet iemand hier het antwoord op?
-
Hoi @eveliendelangen,
Zouden jullie me eerst wat meer over jullie pws kunnen vertellen, zodat ik een beter beeld kan vormen? Hebben jullie al hoofd- en deelvragen geformuleerd?
Groetjes,
Sanne -
Hoi Sanne,
Onze Hoofdvraag is: welke invloed hebben sportdrankjes op sportprestaties?De deelvragen zijn:
-Welke voedingsstoffen heeft het lichaam nodig voor goede sportprestaties?
-Welke essentiële stoffen zitten er in sportdrankjes?
-Wat zijn aminozuren?Voor het onderzoek willen we kijken welke aminozuren en hoeveel in sportdrankjes zitten. Helaas kunnen we dit op school niet meten. Zou het mogelijk zijn om dit op de TU Delft te doen? Zo niet zou u ons kunnen helpen met een ander onderzoek?
Groetjes,
Evelien -
@eveliendelangen
Hoi Evelien,Je hebt een leuk onderwerp gekozen om onderzoek naar te doen, maar het is ook een moeilijk onderwerp omdat het heel lastig is om onderzoek te doen dat niet te ingewikkeld wordt. Het aantonen van aminozuren en vitamine is ingewikkeld en hierbij is dure apparatuur nodig.
Ik kan wel helpen met een proef die wel voor jullie uitvoerbaar is thuis of op school. Kijk je kunt altijd een beetje makkelijk onderzoek doen door te kijken naar jullie eigen sportprestaties met of zonder hulp van sportdrank. Je kunt ook kijken naar het principe van energie leveren. Als jij een lange afstand probeert te lopen op alleen water wordt dit na een tijdje moeilijk maar met sportdrank krijg je weer energie.
De aminozuren en vitamine kunnen helpen bij het opbouwen en herstellen van de spieren en is dus misschien te prefereren boven limonade drinken. Hier moeten jullie gewoon een beetje naar kijken.Misschien een leuk feitje voor jullie PWS om ook even naar te kijken.
Eiwitshakes worden altijd gezien als ideaal voor het bouwen en herstellen van spieren door vitamine en eiwitten. Nu blijkt uit onderzoek dat de BESTE post workout drink chocolade melk is. Hier blijkt dus de beste bron van eiwitten en vitamine in te zitten. Dit was een onderzoek van Physiologist Joel Stager, director of the Human Performance laboratory at Indiana University. Misschien wel leuk om iets over op te zoeken.Groetjes,
Sanne