Kunstorganen of donororganen
-
Hoi,
Afgelopen week zijn wij op school begonnen met het bedenken van onderwerpen voor ons profielwerkstuk. Nu lijkt het ons interessant om te onderzoeken wat beter functioneert, kunstorganen of donororganen. We hebben het idee dat we dit vanuit zowel biologisch perspectief als maatschappelijk perspectief willen bekijken. Graag zouden wij voor de biologische kant een praktisch onderzoek doen, maar we weten niet zo goed wat we hiervoor kunnen doen en wat überhaupt mogelijk is. Zouden jullie ons misschien kunnen helpen of adviseren?Groetjes Anne en Lisanne (5VWO)
-
Hee Anne en Lisanne,
Wij kunnen jullie vast wel op gang helpen. Echter zijn wij wel een technische universiteit. Dat betekent wel dat we biologie en maatschappijleer niet helemaal onze expertise is. Dan kun je beter bij een andere universiteit kijken. Echter hebben wij wel de studie Klinische Technologie! Zij weten wel heel veel over medische instrumenten. Hebben jullie nog hulp nodig bij het concretiseren van jullie onderwerp?
groetjes,
Midas -
Hey Midas,
We zouden het erg fijn vinden als jullie ons zouden kunnen helpen bij het concretiseren! Denk je wel dat het mogelijk is om bij dit onderwerp een praktisch onderzoek te doen?
Groetjes Anne en Lisanne
-
Hee Anne en Lisanne,
Voor het conretiseren van jullie onderwerp kun je hoofd- en deelvragen opstellen. Daarom zou ik jullie graag verwijzen naar ons stappenplan: http://pwstudelft.nl/stappenplan/. Hier kunnen jullie ook lezen wat er in een goed onderzoek staat, bijvoorbeeld dat je iets moet gaan onderzoeken dat nog niet bestaat. Ik kan nog niet beloven dat jullie een praktisch gedeelte kunnen uitvoeren aangezien ik jullie exacte onderwerp nog niet weet.
groetjes,
Midas -
Hey Midas,
We zijn echt heel blij dat je de tijd en moeite neemt om ons te helpen!
Het is inderdaad een goed idee om even naar jullie stappenplan te kijken, dat maakt het allemaal wat duidelijker. We hebben nu misschien een concretere hoofdvraag: "Zijn kunstorganen een mogelijke oplossing voor het probleem omtrent het tekort aan orgaandonoren?" Als deelvragen hebben we bijvoorbeeld:
• Hoe worden kunstorganen geproduceerd?
• Kunnen kunstorganen net zo goed functioneren als gewone organen?
Denk je dat er op TU Delft mogelijkheden zijn om hier praktisch onderzoek naar te doen?Groetjes Anne en Lisanne
-
Hee Anne en Lisanne,
Lekker bezig! ik heb echter nog wel wat tips:
- Begin nooit je hoofdvraag met een werkwoord. Je hoofdvraag is dan namelijk met "ja of nee" beantwoordbaar. Dan is het natuurlijk niet echt een onderzoeksvraag.
- Ik zie nog niet echt hoe jullie hier onderzoek naar willen doen. Hoe kunstorganen worden geproduceerd kun je in principe googlen. Onderzoek dus iets wat nog niet bekend is en dat iets toevoegt aan het onderzoek naar kunstorganen of het tekort aan orgaandonoren.
- Hoe wil je testen of kunstorganen net zo goed werken als gewone organen? Hoe meet je de werking van een kunstorgaan?
- Het onderwerp kunstorganen is heel breed en algemeen. Misschien is het beter om te focussen op één orgaan zoals: kunstnier, kunsthart, kunsthuid.
Groetjes,
Midas -
@Midas-Becker
hallo Midas,
Wij zijn drie leerlingen van het Leeuwarder Lyceum havo 4 en houden ons pws over kunstorganen. Wij willen hierbij ook een proef uitvoeren met kunstgewrichten en zagen dat jullie een klinisch technologie afdeling hebben? Zouden wij hiermee in contact kunnen komen om te kijken wat de mogelijkheden zijn om een proef uit te voeren?
Groetjes Josefien, Anouck en Merle
-
Hey @merle2000
Midas is net een paar daagjes op vakantie dus ik reageer even.
Ik ben bang dat ik als Informaticus van het team niet precies weet tot in hoever wij jullie kunnen helpen met een proef omtrent kunstorganen. Als jullie een concreet idee hebben voor een proef die jullie willen doen is dat zodra Midas terug is een stuk gemakkelijker uitzoeken. Midas zal de 22ste van Augustus weer actief zijn op het forum. Als jullie dan al klaar staan met een duidelijke proef of een andere vraag kan hij die gelijk antwoord geven. Even afwachten dus!
Je hoort nog van ons,
Jip -
Hee Josefien, Anouck en Merle,
We zijn weer terug! Ik kan jullie zeker in contact brengen met de afdeling klinische technologie. Zoals Jip al zei moet ik dan wel eerst weten hoe jullie practicum eruit ziet. Dan pas kan ik met zekerheid zeggen of we jullie kunnen helpen.
Groetjes,
Midas