Weerstand verschillende rompvormen
-
Beste allemaal,
Mijn partner en ik doen voor ons PWS natuurkunde een onderzoek, waarbij we de weerstand van een aantal verschillende rompvormen willen testen om daarna een conclusie te kunnen trekken welke het snelste is. Wij hebben een paar vragen waarmee jullie ons hopelijk kunnen helpen:
Wij wilden eerst alleen de snelheid en de kracht van de aandrijving meten en hebben daar een meetopstelling bij bedacht. Na grondig na te hebben gedacht vroegen wij ons af of wij zo voldoende informatie zouden kunnen verkrijgen om een goed PWS af te leveren. Wij hebben dit aan onze begeleider gevraagd, maar hij reageert niet extreem snel, dus hierbij de vraag: Denken jullie dat meer metingen nodig zijn?
Hieruit volgt vraag 2: Wij zagen dat bij de TU Delft een sleeptank beschikbaar is. Is het mogelijk om daarin meer metingen te doen, zoals over andere krachten die mogelijk spelen op de boot?
We hadden eerst bedacht om de testmodellen van onze rompen van piepschuim te maken. Dit is goedkoop, licht en makkelijk te vormen. Nu zagen we dat er bij jullie de mogelijkheid is om gebruik te maken van een 3D-printer. Hierdoor zitten we nu met het volgende dilemma: Piepschuim of 3D-printen. Om hierover een keuze te maken hebben we vragen over het printen. Ten eerste, kost het geld (en hoeveel)? Ten tweede, moeten we de modellen in een bepaald programma ontwerpen en kost dit veel tijd en moeite om onder de knie te krijgen? Ten derde, is het überhaupt mogelijk om een boot te 3D-printen?Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!!
Groetjes,
Jelmer
-
Hee Jelmer,
Wat een tof onderwerp! Jullie zijn zeker op de goede weg. Als jullie alleen de weerstandskracht van een rompvorm willen meten dan hoef je ook alleen de kracht te meten die nodig is om de boot voort te stuwen (niet eens de snelheid!). Hoe meer kracht er nodig is om de boot een bepaalde snelheid te laten gaan, hoe groter de weerstandskracht dus is!
Wij hebben hier inderdaad een hele mooie opstelling voor. Echter is deze tot september vol of gesloten. Als jullie dan nog steeds hulp nodig hebben dan help ik jullie graag.
Piepschuim is een stuk makkelijker. Je kunt het namelijk zelf zagen, schuren en smelten in een nauwkeurige vorm. Ik wil jullie ook graag helpen 3D printen. De boot kan dan wel maar heel klein zijn (zo'n 20 cm lengte max). Jullie zullen zelf het 3D model moeten maken in een computerprogramma. Dit modelleren is nog helemaal niet zo makkelijk! Ik doe dit gratis voor jullie mits het niet te veel en te grote boten zijn.
Groetjes,
Midas -
Hoi Midas!
Excuses voor de late reactie: wij hadden tot gisteren toetsweek en hadden dus niet de tijd om de nodige keuzes te maken. Hierbij!
Wij zouden echt dolgraag gebruik willen maken van jullie sleeptank. Er wordt van ons verwacht dat we de proeven ergens na de zomervakantie doen, waarbij de inleverdatum van het PWS in december is. Zouden wij daarom (zodra er weer een plekje vrij is) deze kunnen gebruiken?
Wij hebben voor de inleverdatum nog een aantal andere deadlines staan. Zo moeten we voor 9 april een verdere toelichting geven op onze meetopstelling. Daarom zouden we graag een keer kort (ongeveer een kwartiertje) langskomen, zodat we een aantal foto’s kunnen nemen en kunnen kijken wat er te meten valt in de sleeptank. Zou dit ergens binnenkort kunnen?
Super bedankt voor je aanbod voor het 3D printen! Wij hebben besloten je de moeite te besparen en zelf onze bootjes te bouwen. Dit omdat er zover wij zien geen voordelen van 3D printen zijn ten opzichte van piepschuim, en wij dan denken dat piepschuim goedkoper en simpeler is. Als je denkt dat er wel degelijk voordelen aan 3D printen zitten, laat het dan vooral weten!
Nogmaals en alvast bedankt voor alle hulp!
Maarten en Jelmer
-
Hee Jelmer,
De sleeptank workshop is waarschijnlijk ergens in november. Jullie mogen inderdaad al een keer eerder komen om foto's te maken. Zelf heb ik het erg druk. Ik maak graag tijd voor jullie om te helpen. Echter, kunnen jullie voor iets als foto's maken beter zelf langs 3ME gaan en vragen waar de sleeptank staat. Wat nog makkelijker is is om foto's of filmpjes op internet te zoeken. Dit is hoe de workshop eruit zal zien: http://pwstudelft.nl/workshops/workshop-sleeptank/.
Ik hoop dat jullie verder kunnen met jullie PWS!
groetjes,
Midas -
Beste Midas,
Bedankt voor je vlugge reactie!
Ik heb op het internet gezocht, en kwam daarbij op het volgende basisprincipe voor een sleeptank uit:
Hier beweegt de boot dus.Als ik in het filmpje dat bij de workshop staat kijk, kom ik echter uit op de volgende tekening:
Hier beweegt het water dus.Weet jij welke van deze twee sleeptanken bij de TU Delft te vinden is en welke meetinstrumenten daarin aanwezig zijn?
Alvast heel erg bedankt!
Jelmer
-
Hee Jelmer,
Lekker bezig met onderzoeken! De TU Delft beschikt over beide sleeptanks. De eerste sleeptank met rails is echter voor professioneel onderzoek en is niet zo maar af te huren voor doeleinden zoals PWS. De tweede sleeptank (froude tank) is wel beschikbaar. Hier zal ik in november ook de workshop in geven. In jouw tweede plaatje staan er "kabels om boot vast te leggen". Aan deze kabels zitten krachtsensoren (piëzzo elementen). Deze meten de kracht op de touwen. Dit staat gelijk aan de weerstandskracht die de boot ondervind.
groetjes,
Midas