verbrandingswarmte en viscositeit bepalen biodiesel
-
Beste TU Delft studenten,
Wij zijn twee leerlingen uit 5VWO en voor scheikunde moeten wij een praktische opdracht over biodiesel vs diesel maken. Onderdeel hiervan is het meten van de viscositeit en de verbrandingswarmte in ons eigen practicumlokaal. We hebben het hele internet afgezocht maar hebben geen duidelijke methode kunnen vinden. Daarom zijn onze vragen:- Hoe meet je de viscositeit van biodiesel/diesel?
- Hoe meet je de verbrandingswarmte van biodiesel/diesel?
M.v.g.
Thomas en Martijn. -
@martijnthomas
Beste Martijn en Thomas,Er is een hele simpele methode om de viscositeit van een vloeistof te bepalen. Hiervoor heb je slechts een stopwatch, balletje en doorzichtige buis/cilinder voor nodig. Hier zijn een paar linkjes met uitleg:
De verbrandingswarmte daarentegen gaat lastig worden, want dat betekent dat je de stoffen moet aansteken. Bij diesel en biodiesel zijn hier constante vonken nodig en ik weet niet of dat te doen is. Als dat wel zou lukken dan is de opstelling redelijk simpel. Jullie moeten van beide stoffen eenzelfde hoeveelheid aansteken en hiermee een waterbad verwarmen. Naderhand kun je bepalen, aan de hand van de temperatuur van het water en hoeveel water is verdampt, hoeveel energie hierbij is vrijgekomen.
Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen.
Met vriendelijke groeten,
Sanne -
Bedankt!
Bij het werken met de viscometer van Ostwald gelden de volgende formules:
v = t * k
waarin v = kinematische viscositeit
t = doorlooptijd
k = buisfactorn = v * p
waarin v = kinematische viscositeit
p = dichtheid
n = dynamische viscositeitde k kun je dan uitrekenen met behulp van water.
Wij gebruiken alleen niet de viscometer van Ostwald, maar gewoon een buis waarin wij een balletje laten vallen. Onze vraag is of wij dan nog steeds deze formules mogen gebruiken met dus o.a die buisfactor. -
@martijnthomas
Jullie kunnen zeker deze formules gebruiken, want k is een contstante voor jullie buis. Ik voorzie daar geen problemen vormen. Misschien is het verstandig om niet alleen water te gebruiken, maar ook olie als check. Dan geven je resultaten meer zekerheid.