Lichtgevende algen
-
Beste meneer/mevrouw,
Ons PWS gaat over lichtgevende algen. Wij hebben onze handen op lichtgevende algen kunnen krijgen. Nu hebben wij ook aan twee verschillende proefopstellingen gedacht; de algen blootstellen aan verschillende licht duraties, (0h, 6h, 12h, 18h, 24h, en 'gewoon' zonlicht), en verschillende kleuren licht (groen, rood en blauw) door filters om de reageerbuisjes te plaatsen. Wij hebben uitgerekend dat er in elk reageerbuisje zo'n 2,5 ml algen zit, om uit te komen met de 40 ml die we in totaal hebben. Nu hebben alleen een probleem met het meten van het licht. We hebben al aan verschillende methodes gedacht, maar geen blijkt makkelijk te gebruiken. Wij dachten aan oude fotorolletjes die het licht dan opvangen, of een 'gewone' fotocamera. Oude filmrolletjes zijn echter duur en wij hebben het al geprobeerd maar het uitgezonden licht is niet goed genoeg te zien op een fotocamera.
Heeft u misschien een suggestie om licht te kunnen meten? De algen moeten overigens wel geschud worden voordat ze licht gaan geven.
Graag horen wij van u.
Met vriendelijke groet,
Nienke van Dam
Lotte van Kesteren -
@Nienke
Beste Nienke en Lotte,Zouden jullie eerst wat meer kunnen uitleggen over jullie PWS? Wat willen jullie onderzoeken, hoofd- en deelvragen?
Daarnaast ook iets meer uitleg over jullie proef. Waarom willen jullie het licht meten? Het licht dat jullie willen meten wordt dat gemeten achter de algen om absorptie te zien? Of willen jullie kijken wel licht de algen uitstralen?Ik kan jullie iets beter en gerichter helpen als ik een klein beetje achtergrond info heb van jullie PWS.
Groetjes,
Sanne -
Beste Sanne,
Onze vragen liggen nog niet helemaal vast maar zijn als volgt;
Hoe zendt de alg licht uit
- Lichtgeven in de natuur
- Andere lichtgevende organismen
- Waarom zendt de alg licht uit?
Ons hoofdproef is zoals ik in het eerdere bericht al beschreven had, de algen onder verschillende licht duren zetten om te kijken welk licht de algen zelf vervolgens uit gaan stralen. Dit willen wij dus meten.
Hiervoor hebben wij dus apparatuur nodig, of een andere manier waarop we dit kunnen doen. NB: de algen moeten worden geschud, willen ze licht geven.
Graag zouden wij van u een suggestie horen op welke manier dit het beste gaat.Groetjes,
Lotte en Nienke
-
@Nienke
Beste Lotte en Nienke,Ik zal voor jullie uitzoeken of er iets van een camera of een methode is om dit uitgezonden licht op te vangen. Dit zal even duren en ik hoop aan het eind van de week antwoord te hebben op jullie vraag.
Groetjes,
Sanne -
Beste Sanne,
Alvast heel erg bedankt voor de moeite!!
Groetjes,
Lotte en Nienke
-
@Nienke
Beste Nienke en Lotte,Ik heb even voor jullie wat dingen uitgezocht en het makkelijkst wat jullie kunnen gebruiken is een fotometer. Deze meet de intensiteit van uitgezonden licht. Als je een beetje een goede lichtmeter hebt dan kan hij zelfs aangeven hoeveel van welke golflengte komt. Jullie moeten even rondvragen op jullie school bij scheikunde, natuurkunde of biologie of ze zo'n lichtmeter hebben.
Tijdens het zoeken ben ik ook langs wat theorie gekomen van een prof Fritz-Albert Popp. Hij heeft de biophoton theory bedacht. Popp heeft wetenschappelijk aangetoond dat alle levende wezens lichtdeeltjes uitstralen en dat dit samenhangt met de biochemische reacties die plaatsvinden in onze cellen. Jullie hebben misschien iets aan deze site.
Groetjes,
Sanne