Poollicht
-
Mijn vriend Ivar en ik (6 VWO ECL Haarlem) houden ons PWS over het poollicht. We zijn redelijk ver met het literatuur onderzoek en we willen nu het poollicht ook graag echt gaan namaken. We hebben verschillende ideeën opgedaan over hoe we dit zouden kunnen doen. Het komt er op neer dat we de aarde met zijn magnetisch veld en de zon met geladen deeltjes moeten namaken.
Ons eerste idee is als volgt: We willen de aarde als kleine magnetische bol voorstellen met daartegenover een bol die geladen deeltjes kan afstoten als zon. Wij weten niet precies of zo'n soort bol bestaat of dat we deze misschien op een bepaalde manier zouden kunnen creëren en we hopen dat u ons hier een idee over zou kunnen geven. Verder moeten deze bollen waarschijnlijk in een redelijk vacuüm ruimte gestopt worden met als optimale omstandigheden alleen zuurstof en stikstof in de buurt van de "aarde".
Ons tweede idee is misschien iets minder realistisch maar geeft u misschien een beeld van wat we nodig zouden hebben voor het experiment. Toen wij bezig waren met ons literatuur onderzoek zagen wij in ons natuurkunde boek over magnetische velden iets over een cyclotron. Toen wij gingen zoeken naar universiteiten die een cyclotron hadden schrokken we van de grootte van het instrument en bedachten we ons dat dat misschien niet geschikt zou zijn voor scholieren daarom zijn we verder gaan denken over andere oplossingen. Mochten wij met hulp wel gebruik mogen maken van een cyclotron hebben we daarbij het idee om op die manier geladen deeltjes met een hoge snelheid op een magnetisch veld in een vacuüm ruimte afschieten. Hierna moet het in een kleine ruimte komen waar zuurstof en stikstof in de lucht zit.
Wij horen graag van u of u denkt dat er mogelijkheden zijn om dit experiment met eventuele aanpassingen bij u op de universiteit uit te voeren.
Met vriendelijke groet,
Ivar Krijger & Ronald Hagman
ECL Haarlem -
Hallo Ivar en Ronald,
Cool onderwerp! Ik ben alleen, jammer genoeg, een beetje skeptisch over het proefje. Ik ben namelijk bang dat zoiets nabootsen erg lastig is.
Een cyclotron is zoals jullie zelf al aangaven een apparaat dat niet echt zo maar gebruikt kan worden door een scholier, tevens weet ik ook niet zeker of wij er een op de TU hebben!
Dus we moeten even gaan kijken wat er nog meer mogelijk is. Ik ga even kijken of er misschien een ander proefje mogelijk is.
Ik zou dan wel graag willen weten wat precies jullie hoofd- en deelvragen zijn! Zodat ik aan de hand daarvan misschien een geschikt proefje kan vinden!
Ik hoor snel van jullie!Groetjes,
Thom
-
Hallo Thom,
Bedankt dat je wil meedenken over een experiment onze voorlopige hoofdvraag is: In hoeverre is het mogelijk om het natuurkundig principe van het noorderlicht na te bootsen?
Onze deelvragen die we hierbij hebben zijn- Wat is het poollicht?
- Hoe ontstaat het poollicht?
- Welke natuurkundige principes zijn er om het poollicht na te bootsen?
Het laatste deel is een beschrijving van het experiment wat we willen gaan doen
Eventueel zijn wij, als het nodig is om extra uitleg te geven, bereid om een dag naar de universiteit te komen om alles even door te spreken zodat we samen kunnen nadenken over een proef en die voor een later moment gaan inplannen.
Groet,
Ivar Krijger & Ronald Hagman
-
Ha Ivar en Ronald,
Misschien is het wel een idee om samen even face-to-face hierover te gaan sparren!
Laat maar weten wat jullie willen!Groetjes,
Thom
-
Hallo Thom,
het lijkt ons inderdaad fijn om hier even over te gaan praten. Zou jij op woensdag 23 of 30 november of op vrijdag 2 december hier over praten of heb je andere data dat het jou beter uitkomt?
Groet,
Ivar krijger en Ronald Hagman
-
Ha jongens,
Voor 2 december gaat mij niet lukken sorry! Wanneer zouden jullie eventueel ook kunnen?
Groetjes,
Thom
-
Hoi Thom,
Wij willen het gesprek graag zo snel mogelijk laten plaatsvinden omdat we graag zouden willen proberen om voor de kerstvakantie de proef te gaan doen. Zou jij ons anders een aantal data kunnen doorsturen waarop jij zou kunnen. Wij denken dat het namelijk wel moet lukken om een dag vrij te regelen op school dus dan passen wij ons aan aan jou voorkeur.
Wij horen graag van je,Groetjes,
Ivar Krijger en Ronald Hagman
-
Ha Ivan en Ronald,
Zouden jullie mij een aantal data kunnen geven vanaf de week van 5 december?
Eerder lukt mij niet, maar ik heb een vrij flexibel rooster die ik denk ik wel kan aanpassen!
Ik hoor van jullie!Groetjes,
Thom
-
Hoi Tom wij zouden kunnen op dinsdag 6 of woensdag 7 december. Donderdag 8 december of de complete week daarna zouden ook nog kunnen maar voor ons komt het het beste uit om het op een van de twee eerder genoemde data te doen.
Ik hoop dat dit jou ook uitkomtAlvast bedankt,
-
Ha Ivar en Ronald,
We moeten toch een dag plannen in de week van 12 december. Wat komt je t beste uit?
Ik hoor van je!Groetjes,
Thom
-
Hoi Thom,
Wij kunnen de hele week behalve maandag het liefst hebben we het op een dinsdag of woensdag (13 of 14) maar donderdag of vrijdag (15 of 16) kan het eventueel ook.
Groet,
-
Hoi Thom,
de tijd begint voor ons nu wel echt te dringen dus is het mogelijk om volgende week langs te komen?
Groet,
Ivar Krijger en Ronald Hagman -
Ha jongens,
Excuses wilde vandaag reageren... Voor mij komt dinsdag of woensdag het beste uit!
Misschien is woensdag wel het beste.
Laten we die dag kiezen.
Neem alles wat je tot nu toe heb gevonden aan artikels proefschriften etc. mee! Dan gaan we samen even ernaar kijken.Groetjes,
Thom
-
In de middag dan
-
Hallo Thom,
Heel erg bedankt dat dit nog gaat lukken. Kan jij ons een tijd en plek doorgeven waar we het best kunnen afspreken dan zorgen wij dat we daar volgende week zijn.
Groet,
-
Ik stuur in de chat alle info.