Proefje wegsimulatie
-
Beste TU-Delft,
Ik doe mijn profielwerkstuk over doorstroom en verkeersveiligheid op autowegen.
Mijn onderzoeksvraag luidt als volgt:
Bevordert een verhoging van de snelheid van 80 km/h naar 100 km/h op de N201 tussen de Amstelhoek en Schiphol de doorstroom en verkeersveiligheid op dit traject?
Een van mijn deelvragen is de volgende:
Weergeeft een vergelijking tussen computersimulaties van de situatie bij 100 km/h en de situatie bij 80 km/h een verbetering in de doorstroom bij 100 km/h?
Ik heb op een open dag bij civiele techniek met een computerprogrammaatje gewerkt dat verkeersstromen kon simuleren.
Hiermee zou ik graag aan de slag willen om deze deelvraag te kunnen beantwoorden.
Is dit mogelijk?Met vriendelijke groeten,
Tom Teeuwen
-
Hi Noor,
Ik weet niet meer hoe t programma heet.
De deelvragen zal ik later even toevoegen. -
Ha Tom,
Zelf ben ik niet bekend met dit programma - zou je weten hoe het heet? Ik zal zelf ook even op onderzoek uit gaan.
Wat zijn daarnaast je deelvragen? Ik ben wel benieuwd naar je opzet.
Groet,
Noor -
Ha Tom,
Van docenten heb ik helaas nog niets vernomen. Wel heb ik een boekje gevonden met OmniTrans moddeling. Ik denk dat dat is wat je bedoelt. Het is echt n programmeerprogram, komt je dat bekend voor? Zelf weet ik niets van t programma af, dus ik kan je niet begeleiden bij het snappen ervan. Misschien helpen tutorials op youtube je hierbij, maar ergens denk ik dat het dan alsnog vrij pittig is.
Een andere optie is om het programma los te laten en je iets meer te verdiepen in de theorie achter het programma. Dat je uitzoekt hoe de basis van de verkeerstroomtheorie werkt. Wat is de relatie tussen de dichtheid en de snelheid van autos op de weg? Het draait hierbij om het gebruik van een fundamenteel diagram en de schokgolftheorie, dat de dynamica beschrijft van een file.
Eigenlijk vraag je je in de hoofdvraag verkapt af; hoe voorkom ik file. Heb je dat al uitgezocht? Zo bleek een wijziging van de matrixborden in Antwerpen, recentelijk al een hoop op te lossen. En wat voor effect zouden stoplichten tov rotondes kunnen zijn?Ik stuur je een dictaat_bestand per mail. Hier staat veel informatie in.
Kun je er wat mee denk je?
Groet,
Noor -
Hee Tom,
Zojuist heb ik enkele contactpersonen gemaild, zij kunnen mij hoogstwaarschijnlijk meer vertellen over het programma dat jij zoekt. Ik ben nu in afwachting van hun antwoord. Ik houd je op de hoogte.
-
Hallo Tom,
Tot op heden heb ik nog niets van de docenten vernomen of zeggen ze hier geen kennis over te hebben. Vanwege tentamens ben ik erg druk. Ik zal morgen nog n zoekpoging voor je doen.
Groet,
Noor -
Hallo Noor,
Tof dat je ermee bezig bent!
Vrijdag is de deadline voor het inleveren van de eerste fase voor mijn PWS.
Hierin wil in in de theoretische achtergrond en het werkplan het een en ander vermelden over het programma.
Denk je dat het gaat lukken om voor deze tijd erachter te komen hoe het programma heet en wat voor imput er nodig is om het programma te laten werken?Groetjes,
Tom