Infraroodcamera
-
Via Wouter van ScholierenLAB werden wij doorverwezen naar deze pagina met onze volgende vraag.
Wij zijn Marit van der Burgh en Jennifer Meijer van het Picasso Lyceum, 5 vwo. We zijn al druk bezig met de voorbereidingen voor ons profielwerkstuk en vooral het onderzoek. Het onderwerp van ons profielwerkstuk is 'de effecten van muziek op verschillende lichaamsfuncties'. Hierbij willen wij ook een onderdeel doen waarin wij kijken naar de warmteverdeling over het lichaam van het proefpersoon tijdens het luisteren naar die muziek. Onze vraag is dan ook of het misschien mogelijk is een infraroodcamera (o.i.d.) te lenen voor een bepaalde tijd?
Alvast bedankt,
Marit van der Burgh en Jennifer Meijer -
Hallo Marit en Jennifer,
Jullie hoofdvraag is interessant gekozen. Hebben jullie ook al aan een afbakening gedacht? "Verschillende lichaamsfuncties" is een brede term. Daarmee zou je [i]alles[/i] van het menselijk lichaam kunnen bekijken en dat is voor jullie pws erg breed. Ik adviseer jullie daarom om al in de hoofdvraag 1 (of enkele) lichaamsfuncties te benoemen. Dan kun je binnen dat onderwerp extra de diepte in en dat maakt je werkstuk vaak net wat interessanter.
Dan noemen jullie de infraroodcamera. Op dit moment weet ik zo snel niet of de TU er eentje beschikbaar heeft. Ze hebben er vast een aantal, maar daar zou ik dan achteraan moeten en ik vrees dat ze niet aan dergelijke onderzoeken kunnen worden uitgeleend. Ik denk dat jullie ook zonder de TU goed aan zo'n camera kunnen komen. De camera's zijn duur maar ook veel goedkoper te huren. Wanneer jullie google afzoeken, is er vast en zeker iets goeds te vinden.
Bij meer vragen hoor ik dat graag.Succes.
Vr.grt.
Noor
-
Beste Noor,
Bedankt voor je reactie! We willen de invloed van drie verschillende soorten muziek testen. Hierbij gaan we kijken naar de invloed op de bloeddruk, invloed op de warmteverdeling in het lichaam (door middel van een infraroodcamera), invloed op de lichaamstemperatuur, invloed op de hartfrequentie en de invloed op het concentratie en/of reactievermogen.
Bedankt voor je suggesties voor het huren van ir-camera's. Hier kunnen we zeker wat mee!
Als we nog verdere vragen hebben, nemen we contact met je op. Heel erg bedankt.Groetjes Marit en Jennifer