Oplossing Blauwalg
-
Met een vak genaamd O&O heb ik samen met mijn groepje de opdracht gekregen om de blauwalg in de Kralingse Plas Rotterdam te onderzoeken en misschien zelfs een oplossing te vinden. Wij hebben een oplossing bedacht, en willen graag weten of dit realistisch is, hoeveel kracht en energie daarvoor nodig is, hoeveel apparaten we hiervoor nodig hebben, en hoe duur het ongeveer zal zijn. Het zal moeilijk zijn om dit uit te rekenen (denken wij), maar we hebben jullie hulp hard nodig.
Kralingse plas: ongeveer 2,5 miljard liter water, ongeveer 100 hectare groot.
Onze oplossing heet de “Blue Strainer”. In het Nederlands betekent dit “Blauwe Filter”. Het is geïnspireerd op een vissenfilter, die het water filtert en meteen alle bacteriën uit het water haalt. De werking gaat zo:
Water wordt in de filter gezogen
Het gif blijft in een grove spons hangen (moet onderzocht worden of dit werkt)
Het schone water wordt uit een buis weer naar buiten gespoten (onderwater) waardoor er onderwaartse stroming wordt veroorzaakt.De apparaten moeten wel verschoond worden.
Doordat het gif van de blauwalgen in de spons blijft hangen, bestrijden we de blauwalg. En doordat we het schone water weer naar buiten spuiten, creeren we een onderwaartse stroming en voorkomen we de blauwalg (Want blauwalg ontstaat in stilstaand water).Wij willen graag weten of dit realistisch is, hoeveel kracht en energie onze machine nodig zou moeten hebben, hoeveel apparaten wij in totaal nodig hebben, en hoe duur dit ongeveer zou zijn.
Alvast hartelijk bedankt.
-
Beste scholier,
Ik heb geen verstand van energieverbruik en kosten, maar ik kan wel helpen met bedenken of het realistisch is.
Jullie oplossing zuivert het water van de gifstoffen afgegeven door de Blauwalg. Hebben jullie nagedacht hoeveel van dit soort installaties nodig zijn in het hele meer? Hoe verder je van de filter afzit hoe hoger de concentratie gifstof, omdat hier minder wordt gefilterd. Je moet dus weten of het hele meer de algen bevat of alleen op bepaalde plekken.
Is de plant giftig om aan te raken? Als een persoon ertegenaan zwemt dan maakt jullie filter geen verschil want deze haalt geen algen weg.
Denk hier eerst even over na.Mvg,
Sanne