Weersvoorspelling
-
Hallo,
Mijn naam is Björn en ik ga met een vriend voor ons profielwerkstuk een weersvoorspelling doen. Dit willen we doen door een weerballon met camera en meetapparatuur een kilometer of 25 naar boven te sturen. Nadat de metingen zijn gedaan zullen we de kennis die we hebben gehaald uit literatuur toepassen op de metingen die we hebben gedaan om zo een weersvoorspelling te maken.
Onze hoofdvraag luidt hierbij als volgt:
Wat wordt het weer van morgen?En onze deelvragen zijn:
- Hoe werken meteorologische verschijnselen? (hierbij kijken we naar temperatuur, windrichting/windsnelheid en luchtdruk)
- Wat is het effect van deze verschijnselen op het weer van morgen?
- Hoe ontwerpen we een ballon die metingen kan verrichten op grote hoogtes?
- Hoe verwerken we onze resultaten in een kloppende weersvoorspelling?
Onze vragen aan de TU zijn als volgt:
We zijn amateurs op het gebied van weerballonnen en weersvoorspellingen en zijn misschien iets te ambitieus. Is er een deskundige waarmee we kunnen overleggen wat mogelijk is en wat niet?
Zijn er mensen die ervaring hebben met een proef als deze en kunnen we van die mensen begeleiding krijgen in de uitvoering ervan?
Er is veel apparatuur dat we nodig hebben. Kunnen we dit lenen van de TU? (Denk barometer, thermometer)
Hopelijk heb ik alles goed uitgelegd, laat het me weten als er iets onduidelijk is!
Alvast bedankt,
Björn
-
Hey Wouter,
Bedankt voor het antwoord! Na wat meer research zijn we erachter gekomen dat soort van mogelijk is om met 1 weerballon een weersvoorspelling te doen, maar zoals je zei is er voor een echt goede weersvoorspelling een soort van weerballonnennetwerk nodig. We hebben daarom besloten om je voorstel te volgen en het atmosferisch model te gaan onderzoeken.
Björn
-
Beste Björn,
Leuk onderwerp! Ik denk alleen niet dat het lukt om met 1 weerballon een goede weersvoorspelling te doen. Weerballonnen worden vanaf meerdere plekken op aarde op hetzelfde moment losgelaten, om een totaalbeeld te krijgen. Met dit totaalbeeld van de lucht boven de aarde kan men het weer voorspellen.
Kijk eens naar dit project.
Mocht je er een wetenschappelijke vraag aan willen koppelen zou je bijvoorbeeld kunnen nagaan of het atmosferisch model klopt. In dit model zijn temperatuur en druk afhankelijk van hoogte. Je zou dan een thermometer, een barometer en een GPS tracker (deze meet ook hoogte) nodig hebben en de gegevens tegen elkaar uit moeten zetten. Apparatuur van de TU kunnen jullie helaas niet gebruiken. Dit zullen jullie zelf moeten kopen of sponsors moeten zoeken.
Een project met een weerballon is vooral kostbaar. Denk dus nog even goed na wat jullie precies willen en lees je in bij eerdere projecten. Als je verder vragen hebt, stel ze gerust hier.
Grt. Wouter
-
Ok Björn, als je hulp nodig hebt kun je hier je vragen stellen!
Grt. Wouter