Weerballon
-
Hallo,
Ik ben Paul en ik ga dit jaar mijn profielwerkstuk uitvoeren samen met een vriend. Wij gaan een weerballon oplaten met een camera en meetapparatuur eraan . Hiermee kunnnen wij de stratosfeer filmen en gegevens verzamelen waarmee wij naruurkundige berekeningen kunnen doen. De weerballon die wij gebruiken komt 35km hoog voordat deze kapot gaat, daarna stort hij terug naar de aarde. Om de val terug naar aarde te verzachten bevestigen wij ook een parachute aan het pakket. Het pakket met de camera en meetapparatuur word geïsoleerd zodat het temperaturen van -60 graden aan kan.
Ik weet dat er studenten zijn bij lucht en ruimtevaarttechniek, en misschien wel meer opleidingen, die vaker werken met weerballonnen bijvoorbeeld ter voorbereiding van het lanceren van een raket.
Meer informatie staat op onze website.
Ik hoop dat ik meer informatie kan krijgen over weerballonnen en misschien tips voor dit project.
Groet, Paul Geraeds
-
Samenwerking: Wij zijn van plan om samen een weerballon op te laten met meetapparatuur er aan, wij kunnen dan dingen zoals: temperatuur, luchtdruk en luchtvochtigheid meten, op grote hoogte. Ook maken wij een website in een HTML-code. Dit hebben we bij het vak ‘informatica’ geleerd.
Onze deelvragen zijn:
- Waartegen moet het pakket met de apparatuur bestendig zijn.
- Wat is het best isolerende materiaal om de apparatuur in te verpakken?
- Hoe zorgen we er voor dat het pakket heel en veilig terug komt op aarde?
- Hoe vinden we het pakketje terug?
- Wat is de beste stof om de ballon mee te vullen zodat de ballon opstijgt?
- Hoe zorgen we ervoor dat de camera uren lang kan blijven filmen zonder dat de accu leeg gaat?
- Hoe financieren het project?
- Wat kunnen we allemaal meten met de apparatuur? En wat kunnen we er mee berekenen (is er een verband te ontdekken tussen de meetgegevens)?
Onze hoofdvraag is: Hoe is het mogelijk om zelf een weerstation te maken die op grote hoogte kan meten? Zoals dit elke dag bij het KMNI gebeurd om het weer te voorspellen.
we zijn al wel erg ver in het project, we zijn van plan om voor 21 november de weerballon te hebben opgelaten.
Daarna beginnnen we aan het uitwerken van een werkstuk waarbij we dus informatie ondig hebben om over te schrijven.Ik heb al contact met Robert Werner.
-
Hoi Paul,
Gaaf project! Wat ga je precies onderzoeken/meten? Wat is je hoofdvraag en wat zijn je deelvragen?
Ik zal even voor je navragen of er studenten zijn binnen mijn faculteit die hier ervaring mee hebben. Zodra ik meer weet post ik hier een bericht.
Je hoort van me!
Grt. Wouter
-
Beste Paul,
Goed dat je al zelf contact hebt, dat is ook de naam die ik vanmiddag doorkreeg.
Waar je onderzoek naar zou kunnen doen is het verloop van de temperatuur met de stijgende hoogte. Hier zit een verband in namelijk. Je zou het vervolgens kunnen vergelijken met de theoretische waarde. Kijk hier voor het verloop van de buitentemperatuur binnen de atmosfeer. In de tabel onder de kolom "Temperature Lapse" kun je de verbanden vinden voor elke laag van de atmosfeer.
Hier zou je een nieuwe hoofdvraag over kunnen bedenken. Je huidige deelvragen zou je dan kunnen blijven gebruiken, plus nog 1 of 2 extra over de onderste lagen van de atmosfeer.
Wat voor meetapparatuur gebruiken jullie?
Grt. Wouter
-
Wij gebruiken een rapsberry pi model B waar we verschillende sensoren op aan gaan sluiten maar we weten nog niet precies welke, dat hangt af van de prijs.
-
Ok, hou me maar op de hoogte!