Grafentheorie
-
Beste scholierenlab,
Ik zou graag mijn profielwerkstuk willen doen over de grafentheorie. Nu vind mijn wiskundeleraar het (begrijpelijk) niet goed als ik alleen ga uitleggen wat een graaf precies inhoud. Hij zou graag zien dat ik mij kennis over grafentheorie toepas op een probleem wat op te lossen is door middel van een graaf. Zou u misschien enkele problemen weten die groot genoeg zijn voor een profielwerkstuk en niet te hooggegrepen zijn voor een 6vwo leerling?
Ik hoop van u te horen!Groeten Sanne
-
Hoi Sanne,
Er zijn veel problemen die opgelost kunnen worden met grafentheorie. Op de wiki over grafen kun je een aantal voorbeelden vinden. Volgens mij is het bruggenprobleem van Koningsbergen best een interessant probleem om te bekijken. Het leukste is natuurlijk als je een probleem kunt oplossen wat dicht bij je eigen interesses liggen. Ik heb er bijvoorbeeld ook één gevonden toegepast op de beweging van het paard in een schaakspel. Deze is wel in het engels.
Ik hoop dat je wat aan deze info hebt en een interessant probleem kunt vinden. Als je inhoudelijke vragen hebt over het probleem kan je natuurlijk hier je vraag weer stellen!
Groeten,
Matthijs -
Beste Matthijs,
Hartelijk dank voor het snelle antwoord, hier kan ik zeker wat mee!
Als ik later op problemen stuit zou ik zeker hier weer mijn vraag stellen.Groeten
Sanne