PWS Wiskunde en de Architectuur
-
Beste scholierenlab
Voor mijn PWS lijkt het me leuk een bestaand gebouw te analyseren.
En dan de kenmerken van dat gebouw terug te laten komen in een eigen ontwerp van een gebouw aan de hand van een bouwtekening en een maquette.
iemand ideeën wat voor gebouw ik zou kunnen kiezen en in welke bouwstijl?alvast bedankt,
Martijn
-
Ha Martijn,
Je hebt een heel leuk onderwerp te pakken. Je titel spreekt ook over de wiskunde, zul je voor je werkstuk dan ook berekeningen moeten maken? Of doel je hiermee meer op enkele wiskundige wetten die terug komen in gebouwen?
Wanneer dit laatste geldt kun je je bijvoorbeeld verdiepen in de [i]gulden snede[/i]. Deze gulden snede komt terug in diverse bouwstijlen, zie deze site bijvoorbeeld. Hier een interessant artikel over de wetmatigheden van de wiskunde en de bouwkunst. Zoek maar eens op 'fibonacci AND architecture', of 'math AND architecture' waarbij je bijvoorbeeld deze wiskundige modellen tegenkomt.
Wanneer je een gebouw/een richting hebt gekozen, adviseer ik je ook de bibliotheek in te duiken. Veel gebouwen zijn prachtig gedocumenteerd en hele analyses zijn al te vinden.Veel succes,
Bij meer vragen, hoor ik het graag.
Grt. Noor