Vraagje over tempels uit mexico (Chichen Itza, PWS)
-
Beste studenten,
in mexico zijn tempels die, wanneer men in de handen klapt, het geluid omzetten naar een tsjirpend geluid van een vogel. Er schijnt veel wiskunde achter te zitten en de TU eindhoven heeft hier reeds onderzoek naar gedaan.
Weten jullie hier misschien meer van en kunnen jullie mij en mijn profielwerkstuk-partner hier meer informatie over geven? Zelf kunnen we namelijk niets over het rekenwerk vinden en a.s. donderdag moeten we het onderwerp al weten. We hopen natuurlijk dat er genoeg informatie over te vinden is.
Mvg,
Dennis Stander
Timo Michiels -
Hoi Timo,
Een van die tempels in Chichen Itza. Ik heb een goed stukje gevonden waarin het een en ander wordt uitgelegd: [url]http://www.acoustics.org/press/136th/lubman.htm[/url]
De verklaring van het tsjirpende geluid is als vergelijkbaar met een diffractie rooster. De echo's bereiken eerst de laagste trappen vlakbij de ontvangers hoofd. De tijd tussen twee opeenvolgende echo's is proportioneel met de lengte van de stap trede, T en de frequentie die ongeveer f = c/T (met c=343m/s). De echo's die later komen arriveren van de bovenste stappen. De tijd tussen 2 opeenvolgende echo's wordt geleidelijk aan minder bij de bovenste trappen doordat het pad van de golven bijna paralel aan de hoek van de trap wordt. Omdat de schuine zijde van een driehoek altijd langer is dan de rechte zijden is de periode van de toon altijd groter en de frequentie lager. Dit verklaart dus ook het tsjirpende geluid.
Groetjes,
Ad