PWS Game
-
Geachte heer/mevrouw,
Voor ons Profielwerkstuk hebben wij besloten om een game te ontwikkelen. Onze begeleiders op de middelbare school, een docent wiskunde en een docent natuurkunde, zijn enthousiast over ons idee, maar op één vlak zouden zij wat hulp kunnen gebruiken: Zij hebben slechts geringe ervaring met programmeren en zouden graag wat hulp willen hebben bij het controleren van de kwaliteit van onze code. Aan de andere kant zouden wij graag wat hulp ontvangen gedurende de ontwikkeling van onze game.
Wij zouden daarom willen vragen of iemand aan de TU Delft ons kan helpen om een deel van de beoordeling ervan te realiseren en ons van wat tips te voorzien. De basis van de game is inmiddels af, maar het concept moet nog verder worden uitgewerkt en verbeterd. Het uiteindelijke werkstuk moet in december 2014 worden ingeleverd, de game willen wij echter al enige tijd daarvoor afronden. Het spel wordt gemaakt met behulp van de Unity game engine en de code is geschreven in C#. De uiteindelijke game zal eerst worden gepubliceerd in de Google Play Store, andere opties bekijken we daarna. Wij hopen dat u ons verder kunt helpen met ons project. Bijgevoegd is screenshot van de game in zijn huidige staat.Met vriendelijke groet,
Daan de Graaf en Thomas Brocken, klas 5 Gymnasium Camphusianum te Gorinchem
-
He jongens!
Leuk dat jullie een game willen gaan maken! En vooral dat jullie hem ook echt willen gaan publiceren in de Play Store, daar word ik als informaticus natuurlijk al snel een beetje warm van.
Jullie zijn van harte welkom om op het forum om vragen te stellen wanneer jullie vastlopen. Wij helpen jullie graag verder en mochten jullie een keer naar Delft willen komen om met een student naar de code te kijken dan kunnen wij dit natuurlijk regelen wanneer jullie met een goed plan komen van wat we dan gaan bespreken.
Helaas doen wij bij ScholierenLAB niet aan beoordeling of controleren van kwaliteit van profielwerkstukken, hiervoor zul je daarom denk ik toch een docent moeten proberen te vinden.
Wel kunnen we jullie natuurlijk wat tips geven bij het programmeren. Zorg er bijvoorbeeld voor dat jullie tijdens het programmeren letten op de volgende aspecten van jullie code:
- readability
- maintainability
- efficiency
- correctness
Als jullie altijd rekening blijven houden met deze punten zal het proces een stuk soepeler verlopen! Voor tips over jullie specifieke code kunnen jullie het altijd een keer op sturen en dan zal ik er persoonlijk naar kijken.
Ik hoop dat ik jullie op deze manier een beetje geholpen heb en als jullie nog vragen hebben dan hoor ik het natuurlijk graag!
Groetjes,
Joost -
Beste Joost,
Tips bij het programmeren zijn natuurlijk altijd mooi meegenomen, maar onze docenten willen toch echt een oordeel over de kwaliteit van de code. Zou u ons misschien met één van de docenten in contact kunnen brengen? Daarnaast vinden wij het een goed idee om naast code ook vooral wat artwork te delen, omdat er op dat vlak nog veel te verbeteren valt. Wij zullen snel wat artwork dat we al hebben uploaden.
Met vriendelijke groet,
Daan en Thomas
-
De belangrijkste sprites in ons spel zijn tot nu toe planeten en raketten.
De kleuren van de planeet worden 'at runtime' willekeurig gegenereerd met een RGB code. Waar we voornamelijk mee worstelen is het vermijden van kleurcombinaties die te veel afleiden of er gewoon bijzonder lelijk uitzien.De raketten worden bestuurd door de speler en zijn er in 4 verschillende kleuren, ook over deze sprite zijn we nog niet erg tevreden. Voor de vlam bij de straalmotor hebben we een animatie om het geheel wat levendiger te maken.
-
Beste Daan en Thomas,
Het lijkt er op dat jullie al aardig op weg zijn! Persoonlijk vindt ik de sprites er goed uit zien en vind ik het mooi dat jullie willekeurige RGB kleuren gebruiken voor de planeten.
Een tip die ik jullie kan geven, om lelijke of afleidende kleuren te voorkomen, is om een grote lijst te gebruiken met kleuren die jullie zelf mooi vinden. Door hier steeds een kleur uit te pakken en deze bijvoorbeeld uit de lijst te verwijderen voordat de volgende kleur wordt gekozen kun je denk ik mooie combinaties krijgen.
Wat betreft een docent voor beoordeling: deze zullen jullie helaas toch zelf binnen jullie eigen school of een andere kring moeten zien te vinden. Sorry dat ik hier een beetje onduidelijk in was maar dit bedoelde ik met dat jullie zelf een docent zullen moeten proberen te vinden.
Handige tools voor tijdens het proces zouden wel programma's kunnen zijn voor "Static code analysis". Deze tools zeggen iets over de kwaliteit van jullie code zonder het programma daadwerkelijk uit te voeren. Neem maar eens een kijkje in deze lijst.
Ik hoop dat ik jullie hier weer een stukje verder mee heb geholpen en ik als jullie nog vragen hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag!
Groetjes en succes,
Joost