PWS Slaaptekort
-
Hallo!
Wij houden ons profielwerkstuk over slaaptekort. De hoofdvraag van ons pws luidt: In hoeverre beïnvloed slaaptekort de prestaties van jongeren?
Als deelvragen hebben wij:
- Hoe werkt de menselijke slaap?
- Welke verschillende slaapfases zijn er?
- Wat gebeurt er met de hersenactiviteit tijdens het slapen?
- Wat is het nut van slapen?
- Welke factoren beïnvloeden hoe je slaapt?
- Hoeveel slaap is er nodig?
- Welke verschillende slaapproblemen/slaapstoornissen bestaan er en wat is de oorzaak hiervan?
- Wat zijn de effecten van slaaptekort op het lichaam?
We zijn er alleen nog niet over uit wat nou een passende praktische opdracht voor ons profielwerkstuk zou kunnen zijn. Zelf hadden we bedacht dat we een concentratietest zouden kunnen af leggen bij twee testgroepen, één groep die een goede nachtrust heeft gehad (9 uur slaap) en een groep die de hele nacht wakker is gebleven. Wij denken echter dat dit onderzoek niet haalbaar is, omdat we immers een grote testgroep nodig hebben om de resultaten goed te kunnen vergelijken.
Wij vroegen ons af of jullie misschien nog ideeën hebben voor een passende praktische opdracht. Ook vroegen we ons af of we onze hoofdvraag moeten aanpassen naar ‘In hoeverre beïnvloed slaaptekort de prestaties van jongeren van 17/18 jaar?’, omdat we als we ons zelfbedachte experiment zouden uitvoeren, dat gaan doen met mensen van 17 en 18 jaar.
Wij hopen dat iemand ons hiermee kan helpen.
-
Hallo Daniellejvd,
Ik doe dit jaar ook mijn profielwerkstuk rondom het onderwerp slapen. Ik heb zelf gekozen voor het onderwerp; dagelijkse effecten op de kwaliteit van slapen. Mijn vraag is of je misschien jouw profielwerkstuk zou willen sturen ?
Groetjes,
Wouter Sloot -
Hoi!
Goed dat jullie al hebben nagedacht over de verschillende deelvragen bij de hoofdvraag. Het is misschien lastig om een grote onderzoeksgroep te hebben, maar als jullie op tijd beginnen is dit wel mogelijk. Je zou op school met de leraren kunnen afspreken dat jullie in elke klas zo'n test mogen doen. Het is echter ook belangrijk om zo'n test te doen bij mensen die wel goed hebben geslapen. Anders kan je de resultaten niet vergelijken.
Wat jullie ook kunnen doen is een enquête maken en deze aan een grote groep mensen versturen. Dit kan ook buiten de school. Echter weet ik niet of dit voldoende is voor een profielwerkstuk.
Het meest interessant zou natuurlijk zijn als jullie ook iets kunnen meten, zoals hersenactiviteit. Het is misschien interessant om contact op te nemen met een slaapcentrum. Zij hebben veel ervaring met slaapproblemen en weten misschien ook een haalbaar onderzoek.
Wanneer jullie testgroep bestaat uit jongeren van 17/18 jaar, lijkt het mij inderdaad verstandig om dit ook in de hoofdvraag aan te geven.
Succes!Groetjes,
Tirsa