PWS Vitamine C
-
Beste meneer/mevrouw,
Wij zijn Koen Jongejan en Marijn Roks, wij zitten momenteel in vwo 6 en zijn bezig met ons profielwerkstuk. Wij onderzoeken het 'verschil' tussen synthetische en natuurlijke vitamine C. Graag zouden wij onderzoeken hoe vitamine C in het menselijk lichaam afgebroken wordt, vanaf vitamine C, naar stof A, B, C tot in de urine. Hier lopen wij echter vast: we kunnen hier geen literatuur of bronnen voor vinden.
Wellicht kunt u ons concreet helpen met het doen van een experiment, of misschien weet u ons iets te vertellen waardoor wij in ieder geval verder kunnen met ons onderzoek.
Wij hopen u voldoende informatie te hebben verschaft, indien dit niet het geval is kunt u altijd reageren met uw vraag.
Hartelijke groeten,
Koen Jongejan en Marijn Roks. -
Beste Koen en Marijn,
Het is inderdaad erg lastig te vinden wat precies de cyclus is van vitamine C in het lichaam. Dit komt waarschijnlijk omdat vitamine C veel verschillende functies heeft in het lichaam. Het helpt o.a. bij het genezen van een wond, bij mensen met een hoog cholesterol of diabetes en onderhoudt botten en tanden. Er is dus niet 1 weg van vitamine C naar een eindproduct. Ik denk dus dat dit een iets te breed en lastig onderwerp is voor het PWS.
Ook is er geen chemisch verschil tussen synthetische en natuurlijke vitamine C. Het molecuul is in beide gevallen hetzelfde. Als je hier dus onderzoek naar wilt doen, zou je hooguit kunnen kijken naar hoe je je er bij voelt. Voel je je fitter door de een of door de ander bijvoorbeeld. Maar dat is erg lastig te bepalen en heeft natuurlijk ook met andere factoren te maken. Er zijn wel onderzoeken hiernaar geweest, maar dat is met professionele apparaten, die bijvoorbeeld je cholesterol gehalte kunnen meten.
Ik heb onderstaande (engelstalige) sites gevonden over vitamine C, misschien hebben jullie er wat aan (als jullie bepaalde dingen niet snappen zou ik dat nog kunnen proberen toe te lichten). Maar ik zou nog eens goed nadenken wat jullie precies willen onderzoeken.
Vitamine C for dummies
MedlinePlus
Doctor Yourself
Succes!Groetjes,
Tirsa