PWS: Antibacteriële werking van honing.
-
Hallo,
Mijn pws gaat over de antibacteriële werking van honing. Ik doe dit met twee anderen.
Wij willen hierbij een praktische opdracht uitvoeren om te kijken of antibacteriële honing hetzelfde effect kan geven als antibiotica, en waarom. We hebben al geprobeerd om een proefopzet te maken, maar we komen er niet helemaal uit. We willen de proef uitvoeren door 4 petrischalen te vullen met een agar-bodem, en vervolgens twee verschillende soorten bacteriën toe te voegen aan de bodems. Twee met de ene soort, en twee met de andere. Daarna laten we de bacteriën groeien. Dan scheiden we de twee petrischaaltjes met dezelfde soort: een schaal met de honing erop en de ander met antibiotica. Daarna kijken we wat het beste resultaat geeft. Dit doen we ook met de andere petrischaaltjes met dezelfde soort bacteriën.De belangrijkste vraag is: Is dit een uitvoerbare proef (of is dit te ingewikkeld)?
Zo ja, dan zijn dit de overige vragen die we hebben:
-Welke bacteriën kunnen we gebruiken?
-Welke agar-bodem past hier het beste bij?
-Welke honing moet je ervoor gebruiken?
-Welke antibiotica, en waar is het verkrijgbaar?Alvast Bedankt voor jullie hulp!
Groetjes, Salma.
-
Beste Salma,
Wat een interessant onderzoek! Ik heb zelf ook wel eens honing gebruikt om een wond te genezen en dat hielp verbazingwekkend goed. Ik ga nog even nadenken over jullie proef. Ik heb het erg druk, dus ik hoop hier morgen wat meer tijd voor te hebben.
Groetjes,
Tirsa -
Beste Salma,
Ik heb nog eens nagedacht over de proef. Ik denk dat deze zeker haalbaar moet zijn. Ik zou onderzoek doen naar bacteriën die veel voorkomen. Als je valt en je krijgt een schaafwond, kan deze gaan ontsteken door de bacteriën van de straat. Bacteriën zijn overal, dus ik zou gewoon wat samples nemen van alledaagse voorwerpen. Denk aan je toetsenbord, het toilet of douche, geld, je vingers, noem maar op. Je kan deze bacteriën kweken op een gewone agarbodem. Je moet de petrischaaltjes op z'n kop zetten, zodat er geen condensdruppels op de voedingsbodem kunnen vallen. Je kan er voor kiezen om de schaaltjes een aantal dagen te laten staan bij kamer temperatuur, of je kan een broedstoof gebruiken.
De antibacteriële werking van honing wordt veroorzaakt door de hoge suikerconcentratie. Sommige bacterie soorten kunnen daar niet tegen. Verder is er een enzym in honing dat waterstofperoxide produceert. Ook hier kunnen sommige bacteriën niet tegen. Het maakt volgens mij niet uit welke honing soort je gebruikt. Alle soorten honing bevatten veel suiker en volgens mij ook dit enzym. Wel bestaat er een honing waarvan wordt gezegd dat deze een hele sterke antibacteriële werking heeft: Manuka honing. Misschien is het leuk om te onderzoeken of deze honing inderdaad beter werkt dan een andere honing.
De vraag over de antibiotica vind ik een stuk lastiger. Antibiotica wordt niet zomaar verkocht. Steeds meer bacteriën raken resistent en dus willen doktoren niet zomaar antibiotica voorschrijven. Misschien kunnen jullie contact opnemen met een huisarts of apotheek en jullie onderzoek uitleggen. Ik zou het even met jullie docent overleggen. Misschien weet hij of zij hier meer over.
Ik wil jullie trouwens afraden om de antibacteriële werking van honing op jezelf te testen. Ik heb dat ooit gedaan en het werkte goed, maar het had ernstig fout kunnen gaan. Honing kan sporen van Clostridium Botulinum bevatten. Dit is een bacterie die een gifstof aanmaakt die al bij hele kleine hoeveelheden giftig is voor de mens. Dit is ook de reden dat baby's geen honing mogen eten. Volwassen zullen geen last hebben van deze bacterie bij inname (maar dus wel als je het op een wond smeert), maar baby's hebben nog een instabiele darmflora waardoor ze infantiel botulisme kunnen krijgen bij inname van honing. Volgens mij bevat maar 1% van alle honing deze bacterie, maar je wilt toch het risico niet lopen. Wees dus ook voorzichtig met jullie onderzoek. Als jullie toevallig een honing hebben die deze bacterie bevat, kan deze zich natuurlijk ook vermenigvuldigen op de voedingsbodem.
Succes met jullie onderzoek en als jullie nog vragen hebben hoor ik het graag!
Groetjes,
Tirsa -
Beste tirsa,
Hartstikke bedankt voor het beantwoorden van onze vragen!
We komen hier echt een heel stuk verder mee.
Als we nog vragen hebben, dan hoor je het van ons.Groetjes,
Salma