Aspirine IR-meting
-
Hallo,
Wij (Lisanne van Rangelrooij en Puck Kalfsbeek) zijn bezig met ons profielwerkstuk over de aspirine. We zitten momenteel in de zesde klas op het Dalton Voorburg. We hebben zelf een aspirine gemaakt en daar ook dunnelaagchromatografie mee uitgevoerd. Het leek ons ook een leuke aanvulling om een IR-meting te doen om zo te kunnen kijken of we ook daadwerkelijk een aspirine gemaakt hebben. Wij zouden deze IR-meting graag zo snel mogelijk willen uitvoeren vanwege de deadline van ons profielwerkstuk. We hebben al gemaild met Noor Debets en zij raadde ons aan het eerst hier te proberen.
Alvast bedankt,
Puck Kalfsbeek en Lisanne van Rangelrooij
Dalton Voorburg 6VWO -
Beste Puck en Lisanne,
Ik heb bij een aantal afdelingen rondgevraagd, maar helaas zonder succes. De apparaten worden veel gebruikt en hierdoor zijn ze eigenlijk altijd bezet. Misschien kunnen jullie het bij een andere universiteit proberen. In Leiden, in het Gorlaeus Laboratorium, hebben ze volgens mij ook zo'n apparaat.
Ik ga nog even vragen bij een andere faculteit of het daar kan, maar ik weet niet hoe snel ik daar een reactie op heb.
Maar volgens mij is dunnelaagchromatografie een goede analyse methode om te onderzoeken of je echt aspirine hebt gebruikt. Hebben jullie je zelfgemaakte aspirine vergeleken met aspirine uit de winkel?
Wat je ook nog kan doen is bepalen bij welke temperatuur jullie zelf gemaakte aspirine smelt en dit vergelijken met het theoretische smeltpunt. Dit zou dan ongeveer overeen moeten komen.
Succes!Groetjes,
Tirsa -
Beste Puck en Lisanne,
Het is helaas niet mogelijk om een IR-meting te doen op de TU. Hebben jullie al succes bij een andere universiteit? Hebben jullie het smeltpunt nog vergeleken?
Groetjes,
Tirsa -
Best Tirsa,
Sorry van dit late bericht. Wij hebben uiteindelijk de IR-meting kunnen doen bij de Universiteit van Leiden en een 9 gekregen voor ons profielwerkstuk! Daardoor zijn we alle andere fora waar wij een bericht op hadden gezet een beetje uit het oog verloren. In ieder geval heel erg bedankt voor de moeite!
Groetjes,
Puck en Lisanne -
Hoi,
Ik (Anne Bakker) zou ook graag de IR-meting willen doen voor mijn profielwerkstuk en ik vroeg me af of dit bij jullie mogelijk zou kunnen zijn (sinds deze berichten meer dan een jaar oud zijn).
Mijn deadline is pas over een aantal maanden dus in principe heeft het geen haast.Ik hoop van jullie te horen,
Groetjes,
Anne Bakker (V6 het amsterdams lyceum)
-
Beste Puck en Lisanne,
Fijn om te horen dat jullie de meting hebben kunnen doen in Leiden. En nog leuker om te horen dat jullie een 9 hebben gekregen!
Succes verder met jullie examenjaar.Groetjes,
Tirsa -
Beste Anne,
Ik zou graag willen weten waarom je een IR-meting wilt doen. Wat is het onderwerp van je profielwerkstuk, en wat zijn je hoofd- en deelvragen. Heb je al een plan van aanpak? Als ik meer gegevens heb kan ik voor je kijken of het dit keer wel mogelijk is een IR-meting te doen, maar ik kan niks garanderen.
Groetjes,
Tirsa -
Hoi Tirza!
Dat is begrijpelijk! Waar kan ik mijn plan van aanpak het beste naartoe sturen?
Groetjes,
Anne
-
Hoi Anne,
Je kan dat hier, op het forum, doen, door een bestand toe te voegen aan je bericht. Als je liever niet wilt dat je bestand openbaar is kan je ook een berichtje sturen via het contactformulier.
Groetjes,
Tirsa -
Hallo
Ik ben bezig met een pws over aspirine. Ik heb op school al zelf aspirine gemaakt. Op aanraden van mijn docent moest ik contact zoeken met jullie, dat doe ik dan ook. Ik zou graag de zuiverheid van mijn aspirine willen testen dmv IR. Is dit mogelijk?
groet
Mimoun Berrich, leerling Stanislascollege Westplantsoen 6 vwo
-
Beste Mimoun,
Ik krijg deze vraag vaak, maar helaas wilt degene die hier over de IR-meter gaat geen scholieren ontvangen. Ik zou het eens proberen bij de universiteit Leiden, Groningen of andere universiteiten waar de opleiding Scheikunde wordt gegeven.
Veel succes met jullie onderzoek en als jullie verder nog vragen hebben hoor ik het graag!Groetjes,
Tirsa