Shampoo
-
Wij zijn bezig met ons profielwerkstuk.
Onze hoofdvraag is:
Welke eigenschappen maken een shampoo scheikundig gezien het meest effectief in het schoonmaken van het haar en de hoofdhuid?We willen nu een proef doen met een oppervlaktespanningsmeter en met een schuimmeter.
Is dit mogelijk op de TUDelft?Alvast bedankt.
-
Onze hoofdvraag is: Welke eigenschappen maken een shampoo scheikundig gezien het meest effectief in het schoonmaken van het haar en de hoofdhuid?
Tot nu hebben wij al een methode ontwikkeld om te bepalen hoe goed een shampoo werkt. Dit experiment hebben wij op school kunnen uitvoeren en hebben hierbij vijf shampoos gebruikt. Hieruit is een rangschikking gekomen van de best schoonmakende shampoos.
Nu is de bedoeling enige oorzaken te achterhalen waarom juist deze rangschikking is ontstaan. Wij hebben twee eigenschappen van shampoo die wij hiervoor willen onderzoeken:-
De mate en manier waarop de shampoo schuimt
-
De verlaging van de oppervlakte spanning van het water
De bijbehorende deelvragen zijn:
- Welk verschil tussen verschillende shampoos is waarneembaar bij verschillende hardheden van water en welke invloed heeft de hardheid van water daarbij op de werking van verschillende merken shampoos van dezelfde soort?
- Welke invloed heeft de mate van schuiming en de manier waarop de shampoo schuimt op de mate van schoonmaken?
-
-
Beste MyrtheJanneJet,
Ik weet niet zeker of wij deze apparaten hebben op de TU, dat zou ik even moeten navragen. Wat is de onderzoeksvraag die jullie willen beantwoorden door de oppervlaktespanning en het schuim te meten? En waar willen jullie de oppervlaktespanning precies van weten? Ik ben nu namelijk met een vak bezig waarin we leren over hoe je de oppervlaktespanning kan berekenen. Misschien is dit wel mogelijk voor jullie, maar dan moet ik meer weten over de opzet van jullie proef.
Shampoo werkt verder volgens hetzelfde principe als zeep. De vetzuren in zeep hebben een apolaire 'staart' en een polaire 'kop'. Vuil- en vetdeeltjes zijn onoplosbaar in water, waardoor schoonmaken met alleen water weinig zin heeft. Deze vuildeeltjes worden ingesloten door de vetzuren, die met de apolaire kant liever bij het vuildeeltje zitten en met de polaire kant liever in het water zitten. Op deze manier worden de vuildeeltjes wel oplosbaar in water, zodat het weggespoeld kan worden.
Graag hoor ik meer over jullie proef, zodat ik jullie hopelijk verder kan helpen.
Groetjes,
Tirsa -
Beste MyrtheJanneJet,
Ik denk dat ik jullie wel verder kan helpen met het berekenen van de oppervlaktespanning. Het is nu tentamenperiode op de TU, maar na mijn tentamens zal ik proberen dit voor jullie uit te leggen (dit zal ergens volgende week zijn). Wat je in elk geval kan doen, zowel voor oppervlaktespanning, als het schuimen, is een opstelling bedenken dat je de vloeistof vanaf de zijkant kan fotograferen. Op die manier kan je goed de verschillende manieren waarop een shampoo schuimt zien. Verder kan je de oppervlaktespanning berekenen door de hoek te meten die de vloeistof met het glas maakt. Ik ga nog even goed kijken hoe je dit laatste het makkelijkst kan doen, maar dat horen jullie dan volgende week.
Groetjes,
Tirsa -
Beste Myrthe, Janne en Jet,
Ik heb in elk geval twee site gevonden die uitleggen hoe je de oppervlakte spanning kan berekenen, zonder ingewikkelde apparaten: wikiHow en eHow.
Wat ik bij mijn vak geleerd heb is niet direct toepasbaar op jullie probleem. Als jullie niet verder komen met deze sites wil ik nog wel wat dieper in het studieboek duiken. Hopelijk lukt het met een van deze methodes.
Succes!Groetjes,
Tirsa -
Alvast heel erg bedankt!
We moeten wel 25 november onze definitieve antwoorden op deelvragen inleveren.Groetjes,
Myrthe, Janne en Jet -
Super bedankt!
We gaan woensdag de proef op school uitvoeren.
Bedankt,
Myrthe, Janne en Jet