Shisha-pen
-
Wij hebben een vraag. Ons profielwerkstuk gaat over de shisha-pen.
We willen hierbij bepalen welke stoffen erin zitten en eventueel de hoeveelheid ervan.
Ditzelfde willen we ook doen bij een sigaret. Onze hoofdvraag van ons pws is namelijk:
'Hoe schadelijk is de shisha-pen ten opzichte van een sigaret?'.
Na het lezen van het forum over de werking van een sigarettenfilter (topic) vroegen we ons af of jullie ons kunnen helpen met dit onderzoek.Groetjes,
Jochem en Roel. -
Beste Jochem en Roel,
Voordat ik ga kijken of er een massaspectrograaf beschikbaar is (dat is helaas niet zo makkelijk te regelen) is het misschien een idee om de stoffen in water op te lossen. Als je een idee hebt wat voor stoffen er in zouden kunnen zitten kan je met verschillende indicatoren bewijzen of dit ook het geval is.
Een ander proefje wat mij interessant lijkt is om te kijken of je schadelijke stoffen inhaleert. Dit kan je doen door de kant waar je inhaleert in water te doen. Je kan dan de gassen die je normaal inhaleert door het water leiden. Deze stoffen kunnen oplossen in het water en op die manier kan je deze stoffen onderzoeken.
Ik hoop dat jullie hier verder mee kunnen.
Groetjes,
Tirsa -
Beste Jochem en Roel,
Wat een leuk onderzoek! Ik zie dat de fabrikant van de shishapen zegt dat het veel gezonder is dan een gewone sigaret, maar dat andere instellingen, zoals het Trimbos Instituut en het longfonds, het hier niet mee eens zijn. Zij zien de shishapen graag verdwijnen. Dus jullie hebben zeker een interessant onderzoek gekozen.
Ik begrijp dat jullie willen onderzoeken welke stoffen er in de [i]damp[/i] en [i]rook[/i] zitten van een shishapen en sigaret? Hebben jullie al een opstelling bedacht waarmee je deze stoffen kunt opvangen, zodat ze geanalyseerd kunnen worden? In het andere topic werd namelijk alleen de analyse op de TU gedaan en de voorbereidingen, dus het opvangen van de stoffen, op school. Wanneer willen jullie met de proefjes aan de slag? Ik ga namelijk binnenkort op vakantie en kan daarna pas kijken of ik iets voor jullie kan regelen.
Succes!
Groetjes,
Tirsa -
Hallo Tirsa!
bedankt voor je reactie en excuses voor de late reactie!
Ja, het idee is nu om de stoffen die in de damp (en evt. in de Shisha-pen zelf zitten) te onderzoeken.
Het opvangen ervan kunnen we waarschijnlijk ook op school doen.We zouden graag aan de gang gaan met de proefjes na 11 november.
We hebben al een opstelling in gedachten maar hebben daar wel een massaspectrograaf voor nodig.
Kan je ons hier mee helpen?Groetjes,
Jochem en Roel.