Scheikunde : Tanderosie
-
Hallo
Wij zijn 3 5havo leerlingen
Wij zijn bezig met een praktische opdracht voor scheikunde maar hebben dringend hulp nodig.
Voor informatie kijk hier.Alvast bedankt voor u hulp.
-
Hoi!
Ik heb het topic even doorgelezen en begrijp dat dit jullie vragen zijn?
[quote]
We moeten morgen het plan van aanpak, benodigdheden enzovoort inleveren en willen de volgende 6 stoffen gaan onderzoeken:
cola, fosforzuur, spinazie, oxaalzuur, sinaasappelsap en ascorbinezuur.
We hebben een paar vragen:- We moeten natuurlijk gelijke hoeveelheden gebruiken om eerlijk te meten, moeten dan van elke stof het zelfde aantal mL of het zelfde aantal mol gebruiken?
Wij dachten eraan om van elke stof 100 ml te gebruiken. Dat doen we dan in een bekerglas en daar stoppen we het/de marmer/tanden in. (we hebben nog geen echte tanden kunnen regelen bij lokale tandartsen).
Dan gaan we om de zoveel tijd de pH meten en bijhouden. We gaan ook d.m.v. titratie van Ca2+ de concentratie daarvan meten. We hebben daar ook nog een vragen over. - We hebben al wat informatie gevonden over titratie, maar we weten niet echt concreet wat we nu moeten doen als we de stoffen gaan titreren. Kunt u ons een beknopt stappenplan geven?
- Kunnen we elke keer als we de pH meten ook titreren of is dit te veel werk/niet mogelijk?
We willen dus ook de tanderosie dat word veroorzaakt door spinazie onderzoeken alleen, - Kunnen we spinazie gewoon gebruiken zoals het is (drab), of is het beter als we het soort van "vloeibaar" maken door het bijvoorbeeld in de blender te doen?
[/quote]
Ik snap nog niet geheel hoe jullie je proef willen doen, maar alvast wat voorlopige antwoorden:
- Om het chemische effect van een stof te bepalen zou je eigenlijk met gelijke molen willen werken, maar aangezien jullie met sinaasappelsap en spinazie werken is dit niet echt mogelijk. Ik zou dus voor een vast volume gaan.
- Kijk hier eens naar titratie, als jullie nog vragen hebben hoor ik het graag, maar het moet wel iets concreter zijn.
- Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met elke keer. Gaan jullie de pH meten in de tijd? Zodra je titreert breng je de pH naar een ander niveau en verstoor je dus de reactie. Ik zou de pH meten tot een bepaalde tijd of wanneer hij stabiel wordt. Vervolgens zou ik gaan titreren.
- De zuren uit de spinazie zullen in het water gaan zitten. Een drap zal niet goed werken, je moet namelijk een oplossing hebben. Ik zou de spinazie pureren met water en vervolgens zeven/filtreren. De groene oplossing die je overhoudt kun je gebruiken.
Ik hoop dat jullie hier weer wat verder mee komen.
- We moeten natuurlijk gelijke hoeveelheden gebruiken om eerlijk te meten, moeten dan van elke stof het zelfde aantal mL of het zelfde aantal mol gebruiken?