Hydroxyapatiet
-
beste,
wij zijn 3 jongens op 6 vwo. We moeten voor scheikunde een onderzoek doen, wij hebben het onderwerp tandglazuur gekozen, en de werking hiervan. Er zit een probleem bij dit onderwerp, we hebben hydroxyapatiet nodig. Deze stof is moeilijk te bemachtigen, weet u misschien hoe we deze stof kunnen bemachtigen? Ook weten we dat hydroxyapatiet in apatiet zit, wat makkelijker is te bemachtigen. Ik het misschien mogelijk om uit apatiet (zuiver) hydroxyapatiet te verkrijgen, en hoe?
mvg Niek Anton en Bas -
Beste Niek, Anton en Bas,
Het is inderdaad een stof die lastig te vinden is. Op chemicalien websites kan je het wel vinden, maar het is prijzig. Bovendien moet je daar wel geregistreerd staan voor je kan bestellen. Je school zou dit waarschijnlijk wel kunnen. Ik denk dat het vrij lastig is om hydroxyapatiet uit het apatiet te zuiveren.
Maar wat willen jullie precies met het hydroxyapatiet doen? Watvoor proef hebben jullie in gedachten? Een collega van mij heeft namelijk haar pws ook over tandglazuur gedaan en heeft hiervoor tanden bij de tandarts opgehaald.
Ik hoor graag meer van jullie.