Forum
    • Categorieën
    • Recent
    • Populair
    • Gebruikers
    • Groepen
    • Zoeken
    • Registeren
    • Login

PO scheikunde tanderosie door cola, sinaasappelsap en spinazie

Scheikunde & Biologie Proefjes
    1
    10
    14547
    Meer berichten laden...
    • Oudste berichten bovenaan
    • Meest recente berichten bovenaan
    • Meeste stemmen
    Reageren
    • Reageren als onderwerp
    Aanmelden om te reageren
    Dit onderwerp is verwijderd. Alleen gebruikers met beheerrechten op onderwerpniveau kunnen dit inzien.
    • M
      Marf
      voor het laatst aangepast door

Hee,

wij moeten een PO voor scheikunde maken en we hebben als onderzoeksvraag: Wordt tandglazuur het meest aangetast door cola, zuivere sinaasappelsap of verse spinazie?
      Als tandglazuur zullen wij stukjes marmer gebruiken. Wij vroegen ons af of iemand ons wat tips kan geven op wat voor veranderingen wij kunnen letten om onze onderzoeksvraag te beantwoorden.
      Zelf hebben we al bedacht om op de pH te gaan letten.
      Iemand tips?

Groetjes,
      Audrey, Céline en Simone

1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
      • M
        Marf

Dank je wel!
        Sorry dat we zo laat reageren.
        Inmiddels hebben we al wat proefjes gedaan, alleen de resultaten zijn een beetje vreemd.
        We hebben iedere keer de pH gemeten, maar na 4 dagen alles te hebben laten staan zijn alle pH's lager dan toen we begonnen.
        De stoffen die we hebben gebruikt zijn: cola, fosforzuur, spinazie, oxaalzuur, sinaasappelsap en vitamine C (ascorbinezuur).
        Waardoor zou het kunnen dat de pH's, en zelfs van die zuren, juist lager worden en dat die stoffen dus nog zuurder worden, terwijl we er verder niks bij hebben gedaan.

Groetjes,
        Audrey, Céline en Simone

• M
          margjealberts
          voor het laatst aangepast door Sanne Nielsen

Hey,

Dat is een interessante vraag! Eigenlijk moet dan weten welke reactie er precies plaatsvindt bij het aantasten van tandglazuur en wat hierop van invloed is. Op deze site staat wat meer over uitgelegd.

Als het zuur reageert met tandglazuur ontstaat er dus water en wordt je oplossing minder zuur. De pH meten is daarom denk ik een goede manier om te bepalen in welke mate het glazuur wordt aangetast.
          Ik weet niet precies hoe snel het gaat, maar misschien verandert de massa van je marmer ook wel tijdens het proces. In dat geval kan je voor en na je stukje marmer wegen en het verschil in massa heeft gereageerd. Je moet het marmer dan misschien wel een paar dagen in de oplossing laten staan.

Verder is het natuurlijk belangrijk om alle omstandigheden gelijk te houden, behalve de stof waarin het marmer zit. Dus het marmer even lang in alle oplossingen laten, bij dezelfde temperatuur, dezelfde hoeveelheid oplossing, etc.

Zou je al van tevoren kunnen voorspellen welke stof voor de meeste aantasting zorgt?

Groetjes Margje

Student Chemical Engineering

• M
            Marf

Hallo Wouter,

We hebben eigenlijk niet echt gelet op of het water verdampt is of niet.
            Dit zijn de resultaten wat betreft de pH.

pH Voor exp. Na 40 min. Na 2 uur Na 6 uur Na 24 uur Na 4 dagen
            Bekerglas 1 2,76 2,38 2,13 2,44 1,71 2,00
            Bekerglas 2 1,36 1,26 1,20 1,24 1,00 1,06
            Bekerglas 3 6,56 6,29 6,18 6,24 5,81 6,10
            Bekerglas 4 1,19 1,22 1,13 1,17 0,96 1,04
            Bekerglas 5 3,35 3,16 3,06 3,30 2,81 2,90
            Bekerglas 6 1,56 1,82 1,75 2,00 1,59 1,96

Bekerglas 1: cola
            Bekerglas 2: fosforzuur
            Bekerglas 3: spinazie
            Bekerglas 4: oxaalzuur
            Bekerglas 5: sinaasappelsap
            Bekerglas 6: ascorbinezuur

We moeten het verslag volgende week inleveren, dus een snelle reactie zou fijn zijn.

Groetjes,
            Audrey, Céline en Simone

• M
              margjealberts

Ho Audrey, Céline en Simone,

Ik heb Marloes haar baan overgenomen, en zal vanaf nu proberen te helpen met jullie vragen. En jullie beginnen niet met een makkelijke

Zoals jullie waarschijnlijk weten is de pH een waarde voor het aantal mol H3O+ ionen in het water per liter (de molariteit). Deze kan maar op twee manieren toenemen:

• meer H+ door reacties die in jullie monsters hebben plaatsgevonden
              • water is verdampt, daardoor neemt de concentratie van zuur ook toe

Als je minder water hebt na vier dagen, dan is het probleem opgelost, maar als dat niet het geval is dan is er iets anders gebeurd. Hoeveel is de pH toegenomen?

Zijn jullie hiermee al een stapje verder? Zo niet dan hoor ik het wel! Succes! Groetjes!

Groetjes Margje

• M
                margjealberts

Hoi Allemaal,

Helaas kan ik omdat ik er niet bij was, niet precies zeggen wat het probleem is. Wat wel erg opvalt is dat de pH niet afneemt of toeneemt gedurende het wachten, maar vooral schommelt, ik denk dat het wel eens zo kan zijn dat je niet precies genoeg de pH meet (dat ligt niet aan jullie)(Hoe meten jullie de pH eigenlijk??) en dat daardoor, de waarden schommelen...

Ik hoop dat dit helpt, succes!

Groetjes Margje

• M
                  Marf

heeey
                  we moeten een paar proeven uitvoeren over tanderosie.
                  we moeten onderzoeken of de zuurtegraad,suiker,bubbels en alcohol en rol spelen bij tanderosie.
                  we moeten zelf proeven bedenken en uitvoeren
                  ik wou vragen of iemand ideeën heeft?

ik weet echt niet hoe ik moet beginnen!!!
                  alvast bedankt

xxx

• M
                    Marf

Hallo Margje,
                    ik moet meten hoeveel een echte tand door zure dranken zoals Coca Cola wordt aangetast. Ik zag hierboven al een paar tips staan van u en die heb ik ook overgenomen, maar nu zou ik graag willen weten hoe ik verder moet gaan, nadat ik de tanden een week lang in Cola heb laten liggen.
                    Alvast bedankt.
                    Groeten,
                    Wendy

• M
                      margjealberts

Hoi Nahida,

Erosie betekend eigenlijk dat je een deel van je tanden oplost / afbrokkeld / aantast. Belangrijk is iig dat de tand minder zal gaan wegen, je kan dus een weegschaal gebruiken om te checken wat er gebeurd.

Ik lees verder op het forum dat andere scholieren marmer hebben gebruikt, wellicht is dat een goede manier om zonder echte tanden toch proeven te doen.

In principe kan je natuurlijk een mond nabootser door stukjes marmer in een badje met cola etc. te leggen en te roeren. Je kan voor en na de proef meten wat het gewicht van de tanden is... Houdt er rekening mee dat de proef erg langzaam gaat en dat het en tijdje duurd voordat tanden zijn aangetast door dit soort dingen. (marmer ook)

Is dit een goed begin? Succes met het verder uitdenken van de proeven!!

Groetjes Margje

• M
                        margjealberts

Hoi Wendy,

Wouter werkt hier niet meer maar ik heb het overgenomen. Begrijp ik het goed dat je de tanden een week in cola hebt gelegd? En heb je ze van de tevoren gewogen? Dan kun je ze nu weer wegen en kijken of er een verschil is. Je kunt natuurlijk ook kijken wat er met de kleur van de tanden is gebeurd.

Ik zal nog een verder denken over andere proefjes.

Groetjes Margje

• First post
                          Last post
                        Copyright © 2016 NodeBB Forums | Contributors