biologisch afbreekbare kauwgom
-
Wij houden ons profielwerkstuk over het ontwikkelen van biologisch afbreekbare kauwgom. Wij zouden eerst graag willen weten hoe originele kauwgom gemaakt word en wat wij zouden moeten veranderen voor afbreekbare kauwgom. Deze willen wij namelijk zelf gaan maken. Zouden jullie ons daarmee kunnen helpen? Zouden we misschien een proefje kunnen doen? Alvast bedankt
-
Beste Louise en Florence,
Het belangrijkste begin voor het PWS is de hoofdvraag. Wat wil je leren over het onderwerp en gaan uitpluizen? Daarna bedenk je deelvragen omdat je de hoofdvraag niet in een keer kan beantwoorden.
Mijn vraag hebben jullie al hoofd- en deelvragen? Het stappenplan kan jullie wellicht helpen.
Groetjes,
Sanne -
Ik heb jullie mail gelezen. Een proef uitvoeren op de TU Delft zal niet gaan door hoge druk, maar ik kan jullie wel helpen met een proef die wellicht zelf op school kunnen uitvoeren.
Hoe ver zijn jullie met jullie onderzoek? Wat hebben jullie allemaal gevonden of bedacht?Groetjes,
Sanne -
Hoi,
Ja een hoofdvraag en 4 deelvragen hebben we al:
Hoofdvraag: Kunnen wij zelf een biologisch afbreekbare kauwgom maken die de originele kan vervangen?
deelvraag1: Wat is kauwgom en war zijn de gevolgen op het milieu?
deelvraag2: Hoe ziet het productieproces van kauwgom er uit?
deelvraag3: Wat moeten wij aan de samenstelling veranderen om een biologisch afbreekbare kauwgom te maken?(proef)
deelvraag 4: Is deze kauwgom aantrekkelijk genoeg om op de markt te brengen op gebied van indruk, smaak en prijs? (interviews)Groetjes Louise en Florence
-
Jullie deelvragen zien er goed uit! Om even te focussen op jullie vraag 3 en de proef. Wellicht dat jullie deze kunnen verdelen in twee stukken. Een literatuur onderzoek en een practicum. In het literatuur onderzoek kunnen jullie kijken naar alle mogelijke stoffen en uitzoeken wat de voordelen en/of gevaren zijn.
Daarna kun je van een van de opties kauwgom proberen te maken. Hebben jullie al gekeken of er nu al bepaalde gelijkwaardige producten zijn? En hebben jullie gekeken naar welke stof(fen) ervoor zorgen dat je hedendaagse kauwgom onafbreekbaar maakt.Als we eerst de laatste paar dingen op een rijtje hebben kunnen we gerichter zoeken naar stoffen die vervangend kunnen zijn.
Groetjes,
Sanne -
We zouden graag op school zelf kauwgom maken, maar wel met stoffen die niet gevaarlijk zijn. We willen iets maken dat op gebied van smaak en structuur heel erg op kauwgom lijkt. Welke stoffen kunnen wij daarvoor gebruiken? Eerst gaan we zelf even onderzoeken wat er in echte kauwgom zit. Mijn vraag is eigenlijk of het wel mogelijk is zo iets te doen? Is het niet iets hoog te gegrepen volgens jullie?
-
Als het goed is bijna alle kauwgom natuurlijk vanwege dat het hoofd bestandsdeel bij bomen komt. Ik heb gevonden dat je arabische gom, dit hoofd bestandsdeel online kunt kopen.
Misschien kunnen jullie hiermee wat testen doen voor de consistentie. Deze stof zal waarschijnlijk ook de oorzaak zijn van het niet afbreekbaar maken van kauwgom. -
We zijn nu bezig met het onderzoeken naar welke stoffen er in normale kauwgom zitten. We hebben wel een product gevonden dan uit natuurlijk ingrediënten is gemaakt maar dat is niet vergelijkbaar met wat wij willen maken. Dat product is gemaakt van een bepaalde boom of plant en wij willen echt stoffen gebruike die wij bijvoorbeeld op school hebben. Over welke stoffen wij dan misschien kunnen gebruiken zijn erg lastig op internet te vinden. Vandaar dat we dachten dat jullie (TU DELFT) ideeën hadden.
-
Ik zou het even zoeken op scholar.google.com. Dit is de wetenschappelijke zoekmachine van google. Dit is meer betrouwbaar dan normaal zoeken.
Dan voor een bezoek bij een kauwgom fabriek zal het moeilijk zijn. Er gelden strenge veiligheids- en hygiëne regels voor voeding, daarom kunnen ze niet zomaar onbevoegde meenemen op een tour. Wellicht kun je filmpjes vinden door de fabriek. -
Hoi Sanne
Bedankt voor de hulp. We zullen verder onderzoeken wat we met Arabische gom kunnen doen. Is dit bestanddeel nou wel of niet afbreekbaar want op internet vide wij verschillende verhalen. Is het ook mogelijk om een kauwgomfabriek te bezoeken? We hebben al veel mails gestuurd maar velen zeggen dat het niet kan vanwege hygiene omstandigheden. Dit zou ons wel erg interessant lijken.